Avui es tanca simbòlicament una història de més de 20 anys. Els que han passat des que el 1990 es va iniciar la construcció de la carretera amb els primers trams de recorregut. Quan aquest migdia s’obri al pas de vehicles el viaducte de Sant Sadurní d’Osormort, on es farà un acte d’inauguració senzill presidit per Artur Mas, els 153 quilòmetres que hi ha entre Cervera i Caldes de Malavella quedaran connectats amb quatre carrils de manera ininterrompuda, i en la seva major part amb un límit de velocitat de 120 quilòmetres per hora. Hauran estat tres anys i mig d’obres i una inversió de 721 milions d’euros, que ha executat i finançat la concessionària de la carretera, Cedinsa.
A partir d’ara, l’empresa començarà a cobrar pel sistema de peatge a l’ombra. L’any 2040, quan acabi la concessió, la Generalitat podria haver pagat 2.600 milions. L’obra ha de permetre reduir la sinistralitat i millorar les comunicacions entre les comarques per on passa. Només a Osona, 70 persones han perdut la vida en aquesta carretera des que els primers trams van entrar en funcionament l’any 1994. La majoria de víctimes, però, s’han produït des del 1999, quan es va obrir tot el traçat. Amb els anys, l’eix s’ha convertit en l’enllaç entre Europa i Espanya pel transport de mercaderies. Una quarta part dels vehicles que hi circulen diàriament són camions i per això el govern planteja aplicar a partir de l’estiu l’eurovinyeta, un sistema de peatge pels camions.
{{ comment.text }}