El nou enllaç a l’Eix de Sant Julià, que la Generalitat ha projectat per la carretera de Vilalleons, ha topat amb l’oposició dels veïns que resideixen al voltant del traçat previst per a l’accés.
L’Ajuntament els va presentar l’opció divendres passat, perquè el projecte ja ha sortit a informació pública i disposen de 60 dies hàbils per fer-hi al·legacions. Des d’aleshores, alguns ja han anat a l’ajuntament i, amb matisos propis, tots coincideixen en la negativa.
Resulten afectats una desena d’immobles, entre els quals hi ha masies i cases residencials. Els veïns de La Carrera, la Cabanya de la Carrera i la Riereta són alguns dels més afectats.
En els dos primers casos, la carretera desdoblada de Vilalleons i el carril verd que la resseguirà lateralment els retallen força terreny, acostant-se més de vuit metres a la Cabanya respecte a l’actual traçat. Pel que fa a la Riereta, una explotació agrícola, el punt en què l’enllaç encaixa amb la carretera de Vilalleons queda a menys de deu metres de la granja de conills.
“Fa dos anys vam fer les obres de benestar animal i ara gairebé ens hi passarà la carretera per sobre”, comentava Josep Vilamala dilluns al vespre preguntat per EL 9 NOU. Neus Orra hi afegia que “sembla que no han estudiat massa el terreny”, el mateix que Núria Salvans, que també assegurava que “els que ho tenen tot en regla són els perjudicats”.
Des de la Carrera també veuen els pros del projecte. Francesc Gelabert explicava dilluns que amb l’enllaç “els baixarà el nivell de vida”, perquè “el trànsit i el soroll augmentaran, però el perill dels atracaments, també”. La seva dona, Teresa Codinach, es queixava perquè amb “l’eix i el desdoblament ja van ser castigats, i ara una altra vegada”.
El projecte de traçat, a part del desdoblament i el carril verd, també preveia respectar els plataners que hi ha als vorals. Gelabert, igual que molts pagesos de la zona, és partidari de tallar-los per evitar “perdre més sòl agrícola”.
L’Associació de veïns de Vilalleons encara no “s’ha reunit” per abordar el tema, en paraules de seva la presidenta, Mercè Pampliega. La sensació general a la zona, però, és que fer al·legacions no servirà per a res, cosa que des de l’Ajuntament de Sant Julià neguen, perquè l’alcalde, Joan Carles Rodríguez, diu que el consistori “es farà seves les peticions que siguin lògiques”.
El batlle explica que com a Ajuntament també han presentat millores a la Generalitat i fins i tot apunta que, si no es compleixen els “condicionants” a partir dels quals l’equip de govern considera aquesta opció “la millor”, l’Ajuntament podria tornar a demanar l’enllaç per la Sauleda.
· Sí condicional del consistori, pendent de la proposta final
Ara per ara, l’Ajuntament de Sant Julià considera que l’opció de fer la sortida per la carretera de Vilalleons és la millor. D’acord amb l’alcalde, aquest enllaç afavorirà la seguretat vial a la zona, perquè amb la via verda hi haurà una segregació entre vianants, ciclistes i vehicles pesats.
Alhora, també disminuiran els girs a l’esquerra i el municipi gaudirà d’una sortida pròpia a l’eix. Rodríguez també comenta que serà més fàcil arribar al Puig i que alguns disseminats gaudiran de nous serveis, com el clavegueram o una futura fibra òptica.
El fet que la Diputació de Barcelona serà l’encarregada de mantenir la carretera desdoblada i els accessos també es considera un avantatge.
Tot i això, des del consistori també remarquen que el seu sí és condicional i que per acceptar el projecte definitiu cal que es compleixin els requisits que l’Ajuntament ja ha presentat a la Generalitat: la construcció del carril per a vianants i bicicletes; la millora de la carretera de Vilalleons, el seu entorn, serveis i interseccions; la inclusió de senyals turístics i d’orientació; l’arranjament de la carretera de la Mata; i la implantació d’un seguit de mesures de mobilitat a la travessera de Sant Julià.
A banda d’aquestes peticions, diu Rodríguez, “se’n presentaran més”, entre elles, les dels veïns que es considerin “lògiques”.
{{ comment.text }}