El Departament d’Ensenyament de la Generalitat va confirmar aquest dijous a la direcció de l’escola Marta Mata, de Torelló, la intenció de retallar-li una línia de P3 per al curs vinent. Ho va atribuir a les dades de natalitat de 2012 –nens i nenes que s’han d’incorporar a P3 el curs 2015-16–, i a la més cèntrica situació geogràfica de l’altra escola de Primària que manté encara dues línies, la Fortià Solà, també pública. La resta, Vall del Ges, Rocaprevera i Sagrat Cor, les dues últimes concertades, són d’una línia de P3 cadascuna.
Des de la Marta Mata van reaccionar dijous mateix. La seva directora, Berta Faro, va expressar la seva disconformitat amb la mesura que es proposa, i més quan “les dades de natalitat de 2013 tornen a remuntar”, va dir. Això faria que la retallada del grup de P3 fos només per al curs vinent. Ho confirmen les dades: mentre que el 2012 van néixer a Torelló 129 infants, el 2013 van ser 174, una xifra fins i tot superior a la ràtio que aquests últims anys ja ha permès mantenir els set grups de P3 al municipi. Respecte a l’argument geogràfic esgrimit per Ensenyament, Faro també recordava que l’escola rep cada any una alta demanda en les preinscripcions i “té alumnes de tot el poble”, malgrat estar ubicada al barri de Montserrat, gairebé a tocar del terme de Sant Vicenç.
Escoles, Ajuntament i Generalitat hauran tornat a topar pel manteniment dels set grups de P3 a Torelló. Un debat recorrent, ja que les dades de natalitat dels últims anys a Torelló han estat fregant cada vegada el límit per fer viable el manteniment de set grups de P3. El Departament d’Ensenyament també considera lògic, d’altra banda, que si finalment es confirma la retallada del grup no afecti cap de les tres escoles que ja només en tenen un. El dilema seria amb el Fortià Solà.
El regidor d’Ensenyament, Lluís Sabatés (ERC-JpT), també es mostrava contrariat per l’anunci del Departament. Va insistir que abordar amb criteris estrictament numèrics una situació que es redreçarà el curs 2016-17 “pot crear, només per a un curs, tensions innecessàries a la comunitat educativa”, just quan més s’ha impulsat el treball en xarxa i l’estabilitat en l’oferta dels centres. Aquesta és la reflexió que s’ha fet arribar a la Delegació Territorial d’Ensenyament, a qui no sembla, però, que els arguments hagin convençut. Caldrà veure com s’orienta la preinscripció i com es distribueixen les demandes dels pares entre les opcions.
{{ comment.text }}