S’han fet populars en ral·lis d’aventura com el Dakar, a mans d’intrèpids pilots de cotxes i motos. Són els roadbooks o llibres de ruta, que els ajuden a guiar-se per terrenys incerts, com el desert. Els vigatans Toni Centellas i Xavier Arbós, consumats aficionats al món del motor, han volgut donar la volta a la utilitat d’aquests estris, i en lloc d’una finalitat competitiva o esportiva li han donat caràcter eminentment turístic. El resultat és un aparell anomenat Vector Note.
“És una nova modalitat de guia turística en format roadbook compacte pensat per a motoristes, però també per a ciclistes a qui els agrada viatjar tot descobrint territori”, descriuen Centelles i Arbós, que feia un parell d’anys que donaven voltes a la materialització d’aquesta idea. “És el tipus de producte que ens hagués agradat trobar cada vegada que agafaves la moto per emprendre una ruta d’un o més dies”, asseguren.
La proposta es fonamenta en aquest component lúdic. “És un joc”, insisteix Centellas, antic pilot de ral·lis i avui professional del ram de la impressió. Per això, està especialment pensat per a esperits aventurers: “Si saps on vas o coneixes la ruta, ja perd encant”, afegeix Arbós, que treballa en el sector de l’electricitat. “Això és com tornar al vinil”, ironitzen, en relació amb les prestacions que poden aportar, avui, els navegadors i GPS convencionals, aparells que, en tot cas, poder ser “complementaris” al Vector Note.
Bona part de l’enginy de l’aparell, que han ideat ells mateixos de cap a peus, rau en la simplicitat del muntatge, però també en el novedós packaging. El Vector Note es compon de diferents elements que es presenten “en format regal”. D’entrada, hi ha una carcassa compacta, feta d’alumini i material plàstic, que s’uneix al manillar de la moto o la bici mitjançant un suport adaptable. A dins s’hi instal·la pròpiament el full de ruta, que gira entorn de dos rodets que contenen la informació, amb una simbologia “extremadament simple i intuïtiva, però molt clara” i un maneig “molt senzill, perquè l’usuari sigui autònom”, expliquen. La simplicitat també l’han aconseguit en la substitució del roadbook. El pack s’acompanya d’un bloc de notes o quadres de viatge amb les indicacions del terreny, punts d’interès o llocs on fer els avituallaments.
D’entrada se’n fan de tres mides, de 15, 10 i 5 centímetres –el més petit és ideal per a les bicicletes–, i els preus varien en funció de la llargada de la ruta inclosa. De moment l’aparell es ven per internet, a la web
Rutes col·leccionables
Els creadors del Vector Note l’acompanyen, inicialment, de cinc rutes col·leccionables que ells mateixos han programat a l’entorn de temàtiques específiques com el bandolerisme (que va del Lluçanès al Montseny), el camí de Sant Jaume (de Port de la Selva a Lleida), el Ral·li Catalunya 1988 (amb l’itinerari que va veure com es fusionava el Costa Brava amb el Catalunya), el Quatre Comarques (per Osona, el Ripollès, la Garrotxa i el Berguedà), i, en preparació, la Transpirinenca (que anirà de Cap de Creus al Cantàbric). L’usuari també es pot comprar paper o polièster en blanc per dissenyar la seva ruta, o bé contactar amb Vector Note perquè els facin un trajecte a mida, “enviant les coordenades o track, en cas de trajectes per a grups o esdeveniments”, apunten Centellas i Arbós, que insisteixen que tot plegat no està pensat per a pilots de competició sinó per a “qualsevol aficionat al món de les dues rodes”.
{{ comment.text }}