EdiciĂł Osona i RipollĂšs

Tria la teva ediciĂł predeterminada

EdiciĂł VallĂšs Oriental

Alumnes de dues escoles de Vic creen cooperatives reals

El Salarich en té una que comercialitza clauers i una que ven pots de llapis i marcs de fotos.

  • El 9 Nou
  • 03/04/2014 | 14:00
  • 0

“Digue-m’ho i ho oblido, ensenya-m’ho i ho recordo, involucra-m’hi i ho aprenc”. Fent cas al que va dir en el seu moment el polític nord-americà Benjamin Franklin, les escoles vigatanes Joaquim Salarich i Sagrat Cor han creat cooperatives reals amb els seus alumnes amb l’objectiu de fomentar l’emprenedoria. Es tracta d’un programa pilot que porten a terme durant quatre anys i que impulsa la Diputació de Barcelona amb el suport de l’Ajuntament de Vic i de l’empresa asturiana Valnalón Educa.

L’escola Joaquim Salarich ha engegat dues cooperatives. La classe de 5Ăš A ha creat Vicguai, que comercialitzarĂ  clauers, i la de 5Ăš B ha constituĂŻt DJSVic, que vendrĂ  pots de llapis i marcs de fotos. Segons la coordinadora de Cicle Superior de l’escola Joaquim Salarich, Anna Serra, â€œĂ©s un projecte transversal que permet un treball competencial de totes les Ă rees”. La creaciĂł d’aquestes cooperatives comporta un gran aprenentatge per als 49 alumnes que participen a la iniciativa, “els nens i nenes han d’organitzar-se i actuar en assemblea, han de donar d’alta la cooperativa, han de redactar uns estatuts propis, han d’escollir el nom i el logotip, han de triar un producte, produir-lo i vendre’l”. Precisament, el pas de donar d’alta la cooperativa i fer la sol·licitud del NIF a l’Ajuntament de Vic â€œĂ©s el que els joves han trobat mĂ©s pesat de fer. No entenien per quĂš havien d’omplir tants i tants papers”.

Els productes que ells produeixen i que ells mateixos comercialitzaran els han escollit desprĂ©s de fer un estudi de mercat a partir d’enquestes als visitants i clients del mercat dels dimarts de Vic, que Ă©s on vendran finalment el producte. Cada alumne ha aportat un capital inicial de 3 euros i han demanat un crĂšdit a Caixa Catalunya, tal com considera el programa pilot. Per portar a terme el projecte, cada classe s’ha organitzat en departaments. Uns formen l’equip directiu, que s’encarrega de fer les gestions i omplir les fitxes de socis, els altres fan el control de qualitat i entre tots, a l’assignatura de plĂ stica, porten a terme la producciĂł. A les hores de matemĂ tiques han fet l’estudi de mercat i per altres aspectes, com ara dissenyar la imatge corporativa de la cooperativa, han rebut la visita dels responsables d’un estudi de disseny grĂ fic. A mĂ©s, de manera regular, fan videoconferĂšncies amb l’empresa ValnalĂłn Educa, que fa un seguiment del projecte. Com que l’empresa Ă©s asturiana, els alumnes s’hi han d’adreçar en castellĂ  i d’aquesta manera tambĂ© els serveix per reforçar aquesta llengua.
A banda del repte que es proposa als estudiants de crear i gestionar un projecte de manera real a partir d’un treball actiu, cooperatiu, significatiu i democrĂ tic, segons explica Serra, “tambĂ© es treballa la responsabilitat social i els valors, ja que els membres de les cooperatives hauran d’escollir tambĂ© a quina entitat no lucrativa o ONG voldran destinar una part dels seus beneficis”. Un cop es dissolgui la cooperativa, a final de curs, es retornarĂ  l’aportaciĂł inicial als socis, es destinarĂ  un 10% dels beneficis a una ONG i la resta servirĂ  per organitzar una activitat lĂșdica per a tots els alumnes. Serra ho descriu com “un projecte ambiciĂłs que traspassa les parets de l’escola” perquĂš els alumnes i els professors, que han rebut sessions de formaciĂł, interactuen amb diverses entitats de la ciutat i totes les parts s’enriqueixen.
El projecte “Cultura emprenedora a l’escola” no prioritza el rendiment econĂČmic de les cooperatives ni tampoc posa Ăšmfasi en els productes finals sinĂł que tĂ© l’objectiu que els alumnes es facin mĂ©s rics en idees, valors i destreses.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notĂ­cies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes grĂ cies.