Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Buscant el déu de les matemàtiques

L’Escola de les Ciències de Vic crea el ‘Methmath’, per convertir aquesta ciència en un joc.

  • El 9 Nou
  • 06/10/2011 | 14:07

L’humorista Jaume Perich explicava en un dels seus acudits que a les classes de matemàtiques s’ho creia tot, però que per comprovar un exercici sempre li exigien la demostració. I que, en canvi, a les d’història l’únic que li demanaven era que s’ho cregués, sense que ningú li acabés de demostrar gaire res.

“No he entès mai per què les matemàtiques agraden tan poc; si les entens ni tan sols has d’estudiar abans d’un examen”, diu Lluís Vallmajor, responsable de l’Escola de les Ciències de Vic, que ja porta 10 anys fent classes de matemàtiques per a universitaris, i que a partir de la setmana que ve enceta una nova etapa per estendre-ho a alumnes de Primària.

Per fer-ho, juntament amb la seva dona, Anna Fuster, han creat el Methmath, un joc per fer més divertit l’aprenentatge de les matemàtiques entre els més petits.

Han dissenyat un gran panell en forma de mural de paret, on 10 personatges inspirats en els números –des de l’Unai fins al Deumath– marquen 10 nivells diferents per 10 tipus diferents d’operacions, des de les sumes més simples fins a les funcions. L’alumne ha de superar 20 caselles per cada nivell, de manera que tot un tauler són 200 caselles fins a arribar a ser considerar Deumath, “el déu de les matemàtiques”.

Per fer-ho més entretingut, s’alternen les fitxes amb operacions matemàtiques amb altres que són jocs d’enginy, “sense números però que també busquen l’agilitat mental”, explica Anna Fuster. En total, els creadors del Methmath han creat 8.000 exercicis diferents dins del joc.

El punt de partida és que molts traumes en les matemàtiques que pateixen estudiants més grans “s’expliquen perquè falla la base, que és el que treballa aquest joc”. De moment, i a l’espera que la setmana que ve obri el curs l’acadèmia, el Methmath ja l’han provat els quatre fills de la parella, amb edats des de P5 fins a 6è de Primària. “Ens han posat bona nota”, diuen. I no només esperen alumnes a fer reforç, sinó altres d’especialment desperts i motivats –“que també n’hi ha”– per progressar més ràpidament en l’aprenentatge.

Tot i que, a l’acadèmia, el tauler és un mural de gran format, també n’han fet una versió de taula per posar a l’abast d’escoles o AMPA, per exemple. El Methmath està passant ara mateix pels tràmits de patent.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.