Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Constitueixen una plataforma d’afectats per les preferents

Agrupa una quarantena d’afectats de Balenyà però s’ampliarà a altres pobles “si hi ha interès”. Molts dels afectats no sabien res del seu cas fins que van revisar la documentació.

  • El 9 Nou
  • 22/08/2012 | 18:50
  • 0

Una quarantena d’afectats per la compra de participacions preferents han constituït a Balenyà una plataforma que vol defensar els seus interessos davant els maldecaps que està causant aquest producte financer.

La plataforma, que fins ara ha fet dues reunions, ha nascut a nivell local de Balenyà però també en formen part afectats de Gurb en una problemàtica que afecta molta gent “sense que ells mateixos ho sàpiguen” explica Manel Jiménez, afectat i un dels quatre impulsors de la nova plataforma.

El nombre d’afectats és difícil de determinar perquè “molta gent” no ha sabut que tenia preferents fins que han revisat la documentació. Molts dels afectats expliquen des de la nova plataforma que pensaven que era un dipòsit i han vist que es tractava d’una inversió “d’alt risc” i “sense venciment”.

Els promotors no descarten “ampliar” el seu àmbit d’actuació a tota la comarca si “hi ha persones interessades a sumar-s’hi”. Els perfils d’afectats són molt diversos: des d’una dona de 92 anys que “era evident que no coneixia el risc” fins a gent que “ara necessita els 6.000 euros” del “suposat dipòsit” per fer-se una intervenció a la vista.

Fins ara tots els afectats de la nova plataforma han fet la reclamació oficial a l’entitat emissora i han requerit tota la documentació del producte a les entitats bancàries que “no ho posen fàcil”. En la tercera reunió, que es farà a la primera quinzena de setembre, es decidiran els passos a fer un cop tothom hagi fet la reclamació.

El 90% dels afectats agrupats en la nova plataforma tenien preferents d’Unnim, entitat amb una forta implantació a la comarca i la resta de CaixaBank. Segons expliquen els impulsors, al setembre tenen previst reunir-se amb l’entitat per reclamar una solució al problema i decidir futures accions.

La plataforma rep assessorament de l’àrea de consum del Consell Comarcal d’Osona i té el suport de l’Ajuntament de Balenyà. Ajuntaments com Sant Pere de Torelló han fet accions a favor dels afectats de preferents.

Que és una participació preferent ?

Una participació preferent és un valor financer sense venciment –són perpetus–, emès per una societat que concedeix al seu titular uns drets preferencials respecte d’altres títols. Per exemple aquell que té una preferent té prioritat de cobrament per davant dels accionistes en cas de fallida de la societat emissora.

Les preferents es consideren un instrument financer complex i de risc elevat que no està cobert per cap fons de garantia i que es negocia en un mercat secundari. Les entitats que les emeten estan obligades a assegurar-se que client entengui el mecanisme, fet que en molts casos no ha passat.

Quin ha estat el problema?

Els bancs van col·locar massivament les seves preferents entre els seus clients assimilant el producte a una imposició a termini fix o dipòsits. Els clients, amb pocs o nuls coneixements sobre inversions, no van ser conscients dels riscos.

Les preferents han de ser venudes a algú que les vulgui comprar pel 100% del seu valor en el mercat on es negocien. Com que el seu preu ha anat caient, les entitats han paralitzat la tramitació d’ordres. Per això quan les entitats han deixat de comercialitzar-les, la majoria dels clients han vist immobilitzats els seus estalvis en tractar-se d’un producte perpetu.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.