Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

El transport ferroviari de mercaderies a Osona pot funcionar “l’any que ve”

La Cambra de Comerç presenta el projecte en un dinar-reunió amb 68 empresaris.

  • El 9 Nou
  • 25/10/2011 | 17:08

Tant el president del Port de Tarragona, Josep Andreu, com el de Ferrocarrils de la Generalitat, Enric Ticó, van coincidir a apostar fermament pel transport ferroviari de mercaderies a Osona per diverses raons: per economia, per ecologia i per competitivitat. Ho veuen tan clar que van explicar davant els empresaris osonencs en el Dia de la Cambra que, si es formalitzen tots els passos, ja podria funcionar l’any que ve. De fet, aquesta setmana hi ha prevista una prova pilot que es farà amb Renfe com a operador. Però Ticó ja va explicar als empresaris que Ferrocarrils de la Generalitat ja té la llicència per fer d’operador, i de fet en fa amb molt bons resultats.

Pel que fa a l’empresariat present a la sala, tot i que bona part coneixen el projecte perquè hi han participat per fer l’estudi, es van mostrar interessats i van preguntar sobre qüestions diverses i potser particulars que tant Ticó com Andreu o la mateixa Cambra aniran responen les properes setmanes. El calendari d’actuació hauria de ser ara, segons Andreu, el següent: crear primer una societat en la qual participarien el mateix Port de Tarragona, Ferrocarrils de la Generalitat i operadors portuaris i empreses privades; després triar l’operador per fer anar els trens, i finalment millorar les mancances que hi ha a la línia ferroviària. Això últim és potestat d’Adif. Pel que fa a les infraestructures que caldria adequar al llarg del recorregut, on hi ha ja quatre estacions on podrien parar els trens, la inversió es faria des del sector privat.

De fet, Ticó va ser molt clar. “Venim a fer negocis amb vostès”, va dir, i va afegir que es vol treballar conjuntament amb els empresaris del transport per carretera “per nosaltres el camió és un aliat, no un enemic”. Ticó també va explicar que amb la liberalització, Ferrocarrils és un operador que “pot fer una magnífica oferta”. En acabar l’acte i després d’un col·loqui amb els presents, on van sortir dubtes per l’horari dels trens que Ticó va aclarir, el president de la Cambra a Osona, Josep Pujadas, va dir que mentre no arribi el desdoblament de la línia –pressupostat en 680 milions d’euros– es pot apostar per aquesta via.

Les dades que fan possible un transport d’aquest tipus i que van anar sortint durant la presentació del projecte són les següents:
Cada any arriben a Osona 900.000 tones de cereals repartits en diferents empreses. 600.000 vénen del Port de Tarragona i 300.000 del de Barcelona.

El cost actual amb transport per carretera és de 10 euros per tona des de Tarragona i de 6 euros per tona des de Barcelona. Composant 14 vagons amb una càrrega útil de 784 tones i amb una longitud inferior als 200 metres sense comptar locomotores el preu sortiria a 5,6 euros des de Tarragona i a 4,5 euros des de Barcelona. A aquest preu s’hi ha de sumar el preu de la logística fins a la fàbrica, que seria d’entre 2,5 i 3 euros a afegir. En total sortiria el preu per tona des de Tarragona a 8,6 i des de Barcelona a 7,5 euros.

Fent només el transport des de Tarragona i segons càlculs del Port de Tarragona, fent anar el cereal en tren s’estalviarien 22.000 tones de CO2 a l’atmosfera i equivaldria a 50.000 barrils de cru menys a l’any.

Els exemples s’han fet amb el transport de cereal, però els empresaris estan també interessats a fer servir el tren per exportar.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.