Gairebé un any després de la seva implicació amb Quopiam, l’empresa de capital risc Ona Capital, amb seu a Manlleu, ha tancat dues operacions més amb dues empreses de Barcelona de perfil diferent. D’una banda, a l’empresa Urbiotica, nascuda el maig del 2008 de la mà de tres socis: BDK, empresa creada per 30 professors de l’escola de telecomunicacions de la UPC, Grup Iviron i Snata & Cole. Aquesta última va sortir de l’accionariat fa uns mesos i llavors es van buscar nous inversors i es va fer una ampliació de capital de 600.000 euros. D’aquests, 300.000 són els que hi ha posat Ona Capital amb l’objectiu d’accelerar el creixement d’una empresa amb valor tecnològic que va facturar l’any passat un milió d’euros i vol doblar aquesta quantitat aquest 2014. Ho explica la seva directora adjunta, Irene Compte.
Urbiotica és una empresa de tecnologia que es mou en el sector de les smart-cities (ciutats intel·ligents) i l’internet de les coses. Desenvolupa dispositius o sensors, elements de comunicació i software de gestió. Amb aquestes eines pot recollir dades en temps real sobre el terreny i així aconseguir gestionar més eficientment diversos processos. Per exemple, posant sensors al carrer es pot organitzar una àrea d’aparcaments a la ciutat especificant on en queden de buits i fent arribar les dades a l’usuari a través d’un panell informatiu “o tenint-ho al GPS del cotxe o al mòbil”. Un altre exemple és la valoració de la qualitat de l’aire i del soroll en una ciutat i “permetre així que es prenguin decisions per no contaminar amb les dades a la mà”. Un altre ús dels seus productes –aplicat fins ara en proves pilot– és controlar quan els contenidors d’escombraries estan buits “per poder optimitzar el servei de recollida”, diu Compte.
Amb 30 persones treballant des del parc tecnològic de la UPC, Urbiotica fabrica els seus productes a l’empresa Elausa, ubicada al polígon industrial Malloles de Vic. Per Compte, l’ampliació de capital ha de servir per comercialitzar els productes “ara ja assajats, validats i preparats”, explica, tot i que ja tenen vendes a França, Alemanya, Àustria, Dinamarca o el Brasil; a més, a Espanya “notem que s’està desvetllant des de fa un any”, afegeix. Tot i que el producte més desenvolupat és el destinat als aparcaments, al novembre estarà a punt el dels contenidors. Ara “tenim entre 5.000 i 6.000 dispositius desplegats, però volem arribar als 10.000 a final d’any”, conclou Compte. Per Ona Capital, aquesta és una empresa “amb molt potencial per créixer i en un sector que ha madurat i que és d’interès internacional”. Ara toca, diuen, agafar velocitat.
{{ comment.text }}