Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Els ciclistes es queixen a la Generalitat de la prohibició de circular per la nova C-17 fins a Ripoll

Ha deixat de ser una carretera convencional per convertir-se en autovia, on tenen prohibit el pas. Els aficionats a l’esport de la bicicleta argumenten que no tenen pas alternatiu per anar fins a Ripoll i demanen que la Generalitat revisi aquesta decisió.

  • El 9 Nou
  • 22/08/2011 | 10:39

Els ciclistes osonencs i ripollesos no n’han sortit gaire beneficiats del desdoblament de la C-17 fins a Ripoll. El que abans era una via convencional, on el pas de ciclistes era del tot permès, ara, convertint-se en autovia s’hi ha prohibit el pas de bicicletes.

Des del departament de Territori i Sostenibilitat confirmen la informació: “Ara la carretera és una autovia, i no està permès el pas de bicicletes tal com indiquen els senyals que hi ha a totes les entrades”.

El codi de circulació fa una excepció al pas de ciclistes i també de tractors, quan no hi hagi pas alternatiu a l’autovia. En aquest punt és on es complica el tema. Des del departament es pregunten si no hi ha pas alternatiu i la resposta és que sí, però amb un problema: de Sant Quirze de Besora a Ripoll per la C-17 hi ha 15 quilòmetres, i per buscar una alternativa per on puguin passar les bicicletes de carretera cal fer la volta per Alpens, Borredà i les Lloses, un recorregut de 55 quilòmetres.

El president del Club Ciclista Torelló, Josep Casado, explica que “no hi ha un pas real alternatiu, per això la continuem fent igualment. Si no ens deixen un pas alternatiu, què hem de fer? Nosaltres no podem anar per camins de terra”.

Casado, a més, s’ha posat en contacte amb la Generalitat per intentar trobar una solució: “Hi ha un senyal de prohibit ciclistes abans del túnel de Sant Quirze. Si estigués després del túnel com a mínim podríem entrar al poble i des d’allà començar altres rutes. Vaig enviar una carta a la Generalitat i em van contestar dient que estudiarien el cas”, explica el ciclista torellonenc. Per passar pels túnels és necessari l’ús d’armilla refractant i portar llums al davant i al darrere de la bicicleta.

En la mateixa línia s’expressa el president de la Unió ciclista Vic, Joan Torras: “És una ruta que es fa molt i ara no podem pujar, ni els del Ripollès baixar. Ens vàrem posar en contacte amb la Federació per tractar el tema però encara no hem rebut cap resposta”. Torras també ha detectat que “pel nou túnel passen molt bé cotxes i bicicletes, però per l’antic la vorera és un obstacle”.

De moment els ciclistes osonencs han fet diverses excursions cap al Ripollès i en continuaran fent aquest estiu. Per exemple, el 31 de juliol es van desplaçar al Santuari de Montgrony passant per Ripoll, i el 19 de juny la ruta va fer parada a la capital del Ripollès.

En les pròximes setmanes també hi haurà una sortida fins a Ogassa de 100 quilòmetres si passen per la C-17. En cas que agafin la via alternativa, el quilometratge es doblaria arribant als 200 quilòmetres. Per la tardor també hi ha programada una trobada entre ciclistes d’Osona i el Ripollès a coll de Condreu: “Fa molts anys que ho fem, i enguany no serà una excepció”, explica Josep Casado.

· “Cada cop estem més oprimits”

Osona és una comarca de tradició ciclista, ja sigui a nivell aficionat o professional com en el cas de Josep Jufré. El ciclista de Santa Eulàlia de Riuprimer valora negativament la prohibició de no deixar passar bicicletes per la nova autovia: “Crec que amb les obres de desdoblament el més correcte hauria estat construir un voral adaptat als ciclistes”.

Jufré comenta que no cal mirar a Europa per trobar bones infrastructures per la pràctica del ciclisme: “A Madrid pots sortir de les ciutats i a totes les carreteres hi ha un bon voral. Els cotxes no molesten”.

Un altre ciclista reconegut, tot i que a nivell aficionat és el saxofonista Pep Poblet: “La ruta fins a Ripoll la faig sovint. La prohibició suposa un nou triomf dels cotxes. Diuen que fem esport, però només podem fer-ne on ells volen. Els ciclistes cada cop estem més oprimits”.

Pep Poblet també aposta per la mateixa solució que apunta Josep Jufré: “Amb les obres era el moment de fer un voral especial per a ciclistes, però ara ja hem fet tard. No ens agrada passar per l’autovia, però no tenim alternativa. Sí que és cert que per aquest tipus de via hem de circular en fila en comptes d’en grup”.

· La Generalitat no sap res de la via ciclista entre Vic i Camprodon
Vic

L’agost de 2006 el primer govern tripartit anunciava la creació d’un carril bici entre Vic i Camprodon. Després d’estar uns anys aturat, el novembre passat s’anunciava una via verda entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases, que en una segona fase comportaria la creació d’una via ciclista entre les capitals d’Osona i el Ripollès.

A dia d’avui el projecte està en la fase d’al·legacions i amb l’estudi i posterior informe d’impacte ambiental. Només fins a Ripoll, però. Des de Territori i Sostenibilitat, no s’atreveixen a dir quan tirarà endavant el projecte, si és que ho fa, “ja que depèn de les possibilitats pressupostàries”.

De la continuació cap a Vic, però, des de la Generalitat, tot i reconèixer l’existència del projecte, ja no s’atreveixen a dir res.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.