EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Els ulls dels túnels

El Centre de Control de Carreteres de Vic gestiona 27 túnels de Catalunya i les incidències dels 6.000 quilòmetres de vies de la xarxa de la Generalita

El 9 Nou
09/03/2016

La seguretat de molts dels túnels que hi ha a Catalunya depèn del Centre de Control de Carreteres de Vic, prop del Coll de Vic. Des d’allà es controlen 27 túnels de gestió directa de la Generalitat, que suposen 36 tubs, ja que alguns tenen un tub per a cada sentit de circulació i d’altres, més petits, un per a tots dos. A més, es porten totes les incidències dels 6.000 quilòmetres de carreteres que formen part de la xarxa de la Generalitat. El de Vic és un centre multitúnel pioner a Europa des que funciona, l’any 1995, coincidint amb l’obertura d’un dels trams de l’Eix Transversal –des del 2008, amb el desdoblament ja no controlen els túnels de l’Eix, sinó que ho fa una concessionària–. Estan al cas del que passa als túnels les 24 hores del dia, 365 dies a l’any, i alguns d’aquests estan a 140 quilòmetres de distància de Vic. Entre aquests túnels hi ha el de Bracons, el de Figaró, els d’Oliana, Parpers o de la Gran Via de Barcelona. Això suposa infraestructures urbanes, semiurbanes o de muntanya que comporten diferents maneres d’actuar quan hi ha incidències.
El cap del centre, Pedro-Luis Mayordomo, comenta que el principal objectiu és “garantir la seguretat dels usuaris” i assenyala que “el més important és que facin cas de la senyalització”. Per portar a terme la tasca, compten amb 221 càmeres fixes que estan instal·lades a dins dels túnels, cada 80 metres, i 46 que tenen mobilitat i zoom just als accessos. Al centre de control, on treballen 25 persones, sempre hi ha dos operadors que controlen les càmeres i gestionen les incidències, i en casos excepcionals. Les càmeres fixes compten amb un sistema DAI, de detecció automàtica d’incidents, que fa que aparegui la imatge al centre de les pantalles si detecta que hi ha “un vehicle aturat, contra sentit o lent”, apunta Mayordomo. Totes les imatges es guarden una setmana i les incidències, “per sempre”. Un cop detectat el problema s’inicia el pla d’actuació que depèn en funció de cada tub i de cada situació que es pugui donar. Actualment en consideren 638 de diferents, ja sigui per precaució, per tancament de túnels o altres accions. Només amb uns segons poden canviar les senyalitzacions a través de semàfors o panells lumínics o gestionar els sistemes de ventilació, si s’activen els detectors de fum. En total, reben 33.000 senyals en directe, per la qual cosa també poden saber si funcionen correctament. Paral·lelament es fan les gestions pertinents amb Bombers o Mossos.
Pel que fa a les incidències dels 6.000 quilòmetres de carreteres, apunta el cap de la sala de control, Rossend Bau, gestionen les resolucions posant-se en contacte amb els 17 centres de conservació que hi ha a tot el territori i activen els equips de gent pertinents perquè ho solucionin, ja sigui per una accident, una esllavissada o una nevada.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 103 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't