Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

John Haley: “És fantàstic parlar amb gent que està interessada en el que els expliques i que volen aprendre coses noves”

Entrevista al responsable dels efectes visuals de l’última pel·lícula d’Spiderman, que recentment ha visitat la Universitat de Vic per oferir una conferència i participar en alguna classe de la Facultat d’Empresa i Comunicació.

  • El 9 Nou
  • 30/11/2012 | 18:44
  • 0

Va néixer fa 41 anys a Minneapolis, coneguda com “la ciutat dels llacs”, a l’estat de Minnesota, fent frontera amb el Canadà. Avui, el supervisor i responsable dels efectes visuals de l’última pel·lícula d’Spiderman, John Haley, viu i treballa a la ciutat californiana de Los Angeles però es passa molt del seu temps viatjant per feina. Fa uns anys va aprofitar fer escala a Catalunya mentre viatjava de Nova Zelanda a Califòrnia i va venir a la Universitat de Vic (UVic). Aquesta vegada ha vingut expressament per visitar la universitat des de Culver City, a Los Angeles, on té ubicada la seva oficina, i està passant uns dies a casa nostra.

Vivint a Los Angeles però recorrent el món per treballar amb els diferents projectes amb els que estàs posat… Pots arribar a compaginar una vida laboral activa amb una vida familiar normalitzada?

Bé… tot i que acostumo a viure i treballar a Los Angeles, també tenim una oficina a Vancouver, al Canadà i hi haig de viatjar sovint. I llavors, depèn de la pel·lícula que fem, haig d’anar a les ciutats concretes on gravem. I en el món dels efectes visuals treballem moltes hores… Tinc dues criatures de 6 i 8 anys i intento passar tant temps com puc amb elles, però és difícil…

Després d’haver visitat la UVic un parell de vegades, quina és la impressió que te’n endús?

La veritat és que estic molt impressionat per la universitat en general. L’Aula Magna on vaig fer la conferència i l’atenció de la gent… He vist a tothom molt interessat i és fantàstic parlar amb gent que estan interessants en el que els expliques i que volen aprendre coses noves. Avui he fet una classe amb els alumnes de Comunicació Audiovisual i m’han fet preguntes molt bones.

Has treballat per Weta Digital a Nova Zelanda i també per Dream Works Interactive a Califòrnia desenvolupant animacions per la Play Station. Ara estàs a Sony Pictures Interactive, però també havies fet de mestre…

Sí, vaig ser professor d’animació, però des dels últims 10 anys que només em dedico a treballar en diversos projectes.

Amb la teva carrera professional, com veus ara el futur d’aquests estudiants que haurien d’entrar dins el món laboral en qüestió de mesos?

Certament no envejo gens la gent que està al mercat laboral ara mateix. Fins i tot ara és molt difícil trobar feina per la gent que ja ha estat anys treballant. És molt trist que per culpa d’alguna cosa que no podem controlar nosaltres, siguem nosaltres els perjudicats que no podem trobar feina després d’haver estudiat. La meva mare acostumava a fer broma dient que si no podies trobar una feina, sempre podies tornar a l’escola. I ella ho va fer, va treure’s un munt de títols i carreres i sempre treballava però tornava a estudiar. I tinc molts amics que han hagut de canviar la direcció del que feien i que ara estan treballant en coses molt diferents al que havien estudiat.

I s’aguanta la situació actual dins la indústria de l’animació?

És un temps molt difícil. Conec gent per tot el món, a Londres, a Nova Zelanda, al Canadà, a França, a Alemanya… on la crisis està afectant molt en la quantitat de projectes que es desenvolupen. Per això moltes empreses estem treballant en altres zones del món i no estem ubicades només en un país. Nosaltres tenim oficines ubicades al Canadà o a l’Índia, perquè tothom està intentant trobar la ubicació que els ofereixi la millor opció de finançament i on costi menys produir.

Una persona que treballa en el món de l’animació digital, necessita controlar més el tema del dibuix i el disseny o ha de tenir aptituts amb el món dels ordinadors i les tecnologies?

Crec que s’han de dominar totes dues coses. És molt i molt important tenir fonaments en l’art tradicional. Crec que la gent que té més coneixements en com funciona l’animació, són normalment les persones que tenen experiència en el dibuix tradicional, perquè entenen les formes, les estructures i el moviment. Sovint és més fàcil per una persona amb aquesta experiència aprendre a dominar els ordinadors i la tecnologia, que no pas aprendre a dibuixar i a entendre el moviment per una persona que domini la informàtica.

Jo sempre em fixo més amb els que tenen un background en el dibuix tradicional perquè acostumen a ser millors solucionant problemes i sent imaginatius. La gent que només té domini d’informàtica normalment només saben fer les coses a través de la via fàcil.

Actualment, és més senzill treballar en la indústria de l’animació gràcies a les facilitats tecnològiques, o precisament per això hi ha més competència que mai?

Sí, cert… crec que és una combinació de totes dues coses. Crec que és més fàcil tenir accés als ordinadors i als softwares que utilitzem. Però per treballar en aquest món també has de tenir moltes aptituds i les empreses només volen gent amb molta experiència. O sigui que la gent que porta temps treballant en això aconsegueixen ascendir fàcilment, però pels que volen entrar en aquesta indústria per primera vegada és més complicat que mai.

I parlant de les pel·lícules en les que has treballat, quina ha estat la millor experiència que has tingut?

Crec que Amazing Spiderman és la millor, perquè és en la que he tingut més oportunitats d’involucrar-me i més responsabilitats. M’ho he passat molt bé. Però també recordo amb molta il·lusió la primera entrega d’El Senyor dels Anells perquè era la meva primera gran producció i tot era molt nou per mi. Va ser, a més a més, en un altre país i vaig aprendre molt i molt de pressa… De fet, crec que en la indústria del cinema t’ho has de passar bé. En el fons estàs fent una pel·lícula… Molta gent s’ho agafa molt i molt seriosament, però… estàs fent una pel·lícula, o sigui que hauria de ser divertit.

Però també treballeu amb molta pressió…

Una de les coses que he après a través dels anys treballant en projectes cinematogràfics, és que sempre hi ha alguna cosa més que podries fer, sempre podries fer-ho una mica millor, sempre tens més idees brillants per afegir en el teu projecte, mai estàs prou content amb el que has fet, però no hi ha temps per fer-ho tot. Tu intentes fer-ho el millor possible i fas tan com pots amb el temps que tens i ja està! Això és tot el que pots fer!

Has animat pel·lícules com Jurassic Park, El Senyor dels Anells, Spiderman… Com qualificaries l’experiència?

És molt interessant perquè les primeres pel·lícules en les que vaig treballar van ser enormes i èpiques, eren grans produccions. Cada pel·lícula és diferent. En cada projecte hi ha aspectes nous, surten problemes diferents, formes diferents també de solucionar assumptes, tècniques que vols provar… Quan vaig treballar amb El Senyor dels Anells, ningú havia treballat mai abans amb multituds com aquelles ni amb aquell software… Sempre et sorprenen coses noves.

I això també vol dir que has treballat amb gent coneguda com directors i actors i actrius d’arreu…

Sí, necessites un contacte constant amb els actors perquè com a supervisor i responsable has de controlar que tot surti bé, que coincideixi l’actuació de l’actor amb l’animació que vols fer. He estat afortunat de conèixer a actors com Will Smith, Charlize Theron, Viggo Mortensen, Ian McKellen… i tots són diferents. En Will Smith, per exemple, és un actor que col·labora molt, és una persona molt alegre amb moltes ganes de treballar que et posa les coses fàcils.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.