Atenent una petició del programa ‘Voranit’, d’EL 9 TV, que el va posar en antecedents, el gabinet de premsa del Palau de la Zarzuela s’hi va posar en contacte per confirmar que “cap petició deixa de ser valorada ni atesa, i es deriva a l’estament competent”. I més quan es tracta d’una petició fonamentada, com és el cas, que “serà estudiada pels serveis jurídics de la Secretaria del Príncep”.
A l’espera de rebre la petició formal des de Manlleu, que es va enviar per correu certificat a principis de setmana, el portaveu de la Casa Reial va advertir, malgrat tot, que “serà un procés molt llarg”, ja que caldrà analitzar els termes exactes en què està redactat el testament i els interrogants legals que calgui resoldre.
D’entrada, cal calcular el valor real del patrimoni donat. Segons recull el testament, la meitat s’ha de destinar a una fundació de la Corona d’interès social i general, i la resta s’ha de repartir entre els Prínceps d’Astúries (el 20% d’aquesta meitat) i els vuit néts dels reis (el 80% restant). A més, ara s’hi ha afegit la reclamació de dues cosines de Balada, que reclamen part de l’herència basant-se en el dret testamentari espanyol. Per altra banda, el govern balear podria quedar-se fins al 70% d’aquest patrimoni en no haver-se nomenat beneficiaris familiars del testador.
En qualsevol cas, i en la mesura que la donació “afecta l’esfera privada dels Prínceps, un cop això resolt els correspondrà només a ells decidir quina resposta s’acaba donant a la petició”, que no estarà subjecta a cap altre òrgan de l’Estat.
La carta que la presidenta del Teatre Centre, Dolors Collell, ha enviat a la Zarzuela recorda, en primer lloc, la llarga història de 130 anys de l’entitat i el fet que aquesta “s’ha estroncat” a causa del tancament del local “per dur a terme unes imprescindibles obres de remodelació”.
La crisi econòmica ha conduït el projecte “a un carreró sense sortida”, sense perspectiva immediata d’obtenir “recursos públics ni privats”.
Dolors Collell recorda la vinculació a Manlleu de Bartomeu Llabrés –oncle de Juan Ignacio Balada– i la seva condició de “soci actiu” del Teatre Centre i l’“amor que sentia per la nostra entitat”. La carta acaba apel·lant a la “sensibilitat” dels Prínceps cap a les iniciatives culturals i el seu afecte per Catalunya perquè tinguin en compte una proposta “que pot semblar atrevida”.
{{ comment.text }}