El sector del transport ha reprès aquesta setmana la mobilització contra la implantació de l’eurovinyeta a l’Eix Transversal, un peatge per als camions a partir de 12 tones, que ara fa un any la Generalitat va anunciar que es començaria a aplicar a partir del segon semestre del 2014.
Una mesura que, finalment, ha quedat congelada. El motiu, segons va avançar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una sessió de control mal Parlament, és que “seria un despropòsit” que mentre la Generalitat implanta l’eurovinyeta a l’Eix Transversal l’Estat no fes el mateix a l’autovia A-2, que connecta Madrid amb Saragossa i Barcelona, i que molts camions utilitzen des de l’Eix per enllaçar cap al centre peninsular.
Segons Vila, “no farem res que no garanteixi que el model és coherent, harmònic i homologable al dels països més avançats d’Europa”.
Responent a una pregunta de la diputada del PP Dolors Montserrat durant l’última sessió de control al Parlament, Vila va defensar que la implantació de l’eurovinyeta és una mesura “correcta i justa” ja que, segons ell, “ajuda a la sostenibilitat del model i a una bona gestió de les infraestructures”.
Sobretot tenint en compte, va afegir, que un percentatge significatiu del transport de mercaderies és de vehicles estrangers, que a través d’aquest sistema de peatge contribuirien al manteniment de la xarxa viària d’altes prestacions.
El conseller va insistir, però, que si Generalitat i govern central no es posen d’acord per aplicar al mateix temps l’eurovinyeta a l’A-2 i a l’Eix Transversal, fer-ho només en aquesta última via “seria un despropòsit només comparable al despropòsit de com s’està gestionant la xarxa d’altes prestacions en el conjunt de l’Estat”.
Santi Vila i Dolors Montserrat van mantenir una picabaralla sobre si la implantació de l’eurovinyeta és o no transposició d’una directiva europea. El conseller va recordar que la setmana passada s’acabava d’aprovar a França i que ja s’aplica, també, en altres països com Alemanya i Àustria. “Europa ens hi empeny i Espanya ens frena”, va dir, a la qual cosa Montserrat li va replicar que la Unió Europea en cap cas obliga a la implantació de l’eurovinyeta, “que és una imposició del seu govern”.
La diputada popular també va lamentar que, a finals de maig, els representants del sector del transport s’aixequessin de la taula de negociació de la Generalitat per la incapacitat del govern, segons va dir, de donar cap resposta a les seves demandes. Els transportistes consideren l’eurovinyeta un greuge afegit a la càrrega impositiva que ja suporten i al preu del carburant, que “els ofega” com a sector.
{{ comment.text }}