EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La Generalitat posa fre al pas de camions amb mercaderies perilloses per la C-17 entre Granollers i Vic

L’absència al mapa del tram que uneix el Vallès i Osona equival a una prohibició que preocupa sectors empresarials.

El 9 Nou
28/01/2014

El Departament d’Interior, a través del Servei Català de Trànsit (SCT), ha emès una resolució en què estableix les restriccions de circulació a les carreteres catalanes durant l’any 2014. Aquest document, que es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) dimecres de la setmana passada, conté un apartat sobre els itineraris a seguir per part dels vehicles que transporten mercaderies perilloses. El tram de la C-17 entre Granollers i Vic no hi apareix. Això, que a la pràctica equival a una prohibició, ha generat malestar en sectors empresarials d’Osona. Especialment, dels vinculats a la distribució de carburants. Es troben que, amb la llei a la mà, per anar de Barcelona a Vic estaran obligats a fer marrada cap a Girona o Manresa per agafar l’Eix Transversal.

Fins ara podien passar per la C-17 perquè no hi havia una alternativa definida. El motiu és que la xarxa XIMP (Xarxa d’itineraris de mercaderies perilloses) estava poc desplegada. Això feia que les vies de pas obligat fossin comptades. En el moment en què s’ha ampliat la xarxa perquè s’hi incorporen noves carreteres es redueix el marge de discrecionalitat. Aquesta és la situació actual: l’Eix Transversal, ja desdoblat, entra a la xarxa XIMP i esdevé una alternativa al pas per la C-17 en el revirat tram del Congost i el túnel de Figaró.

Per aquest motiu, a partir d’ara per anar de Barcelona a Vic els camions s’han de dirigir per l’AP-7 cap a Girona o per la C-16 cap a Manresa, amb el pagament dels consegüents peatges, i agafar l’Eix Transversal. La Generalitat, en aquesta via, té previst implantar-hi l’eurovinyeta, un peatge per a camions. El nou escenari ha fet que empreses que transporten mercaderies perilloses hagin posat el crit al cel. La conclusió: la factura del servei energètic s’incrementarà perquè poc o molt aquests costos poden repercutir al client final, siguin empreses o particulars. “Tindrem uns costos addicionals: el preu de transportar un metre cúbic de carburant de Barcelona a Vic passarà de gairebé 7,5 euros a prop de 9”, explica Rafel Feixas, de Feixas Aulet; “a la zona de Vic, i de Vic en amunt, el servei energètic s’encarirà”, confirma Sebastià Segú, de Transports Segú. El president de la Cambra de Comerç d’Osona, Josep Pujadas, apunta en la mateixa direcció: “És una notícia dolenta per Osona perquè representa un augment de costos i, per tant, pèrdua de competitivitat”. “Buscant el risc zero anem constrenyent l’economia productiva i, en un món globalitzat, competim en preus amb economies en què aquesta recerca del risc zero no és tan frenètica”, afegeix Pujadas.

Des del SCT hi treuen dramatisme. El seu sotsdirector, Xavier Almirall, explica que la xarxa d’itineraris de transport de mercaderies perilloses, fins ara molt limitada, s’amplia atenent criteris de seguretat viària: en aquests moments es disposa de vies amb calçades desdoblades en millors condicions. Això, admet, pot provocar que en algun cas, i aquí s’hi inscriuria Osona, transportistes que feien un trajecte ara n’hagin de realitzar un d’alternatiu amb un increment de quilòmetres addicionals. El SCT valorarà les particularitats que puguin sorgir.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't