EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La línia de Puigcerdà encara té 21 passos a nivell a Osona i el Ripollès

La llei obliga el Ministeri de Foment a eliminar-los tots però en els últims deu anys només n’ha suprimit 8


El 9 Nou
06/09/2016

En el tram d’Osona i el Ripollès de la línia de tren encara hi ha 21 passos a nivell. I si el Ministeri de Foment manté el mateix ritme d’inversió és molt probable que passin anys abans no s’eliminin tots. L’accident del passat 26 d’agost a la Garriga (Vallès Oriental) quan un home va quedar greument ferit després que el tren envestís la furgoneta que conduïa en un dels tres passos a nivell que hi ha al municipi ha tornat a posar a sobre la taula el debat de la necessitat d’eliminar-los. L’últim incident greu a Osona i el Ripollès va ser fa tres anys quan un jove de 17 anys va morir en ser atropellat pel tren quan creuava amb bicicleta el pas a nivell del passeig Ragull de Ripoll. En els últims deu anys només s’han suprimit vuit passos a nivell en el tram osonenc i ripollès de la via. La llei del sector ferroviari (39/2003) obliga el Ministeri de Foment a eliminar tots els passos a nivell.

A Osona, hi ha encara vuit passos a nivell. Són a Seva (1), Gurb (2), Manlleu (1), Torelló (1), Sant Quirze (2) i Montesquiu (1). En els últims deu anys, Adif, l’empresa pública que depèn del Ministeri de Foment i que s’encarrega de les infraestructures ferroviàries, ha eliminat sis passos a nivell que hi havia a la comarca d’Osona. El cas del Ripollès és més greu perquè en aquest període només ha eliminat dos passos a nivell i encara n’hi ha tretze. D’aquests, nou són en terme de Ripoll –dos en ple nucli urbà– i la resta a Campdevànol (2), Ribes (1) i Campelles. En aquests moments hi ha el projecte redactat per eliminar tres passos a nivell a Osona i el Ripollès –un a Gurb, un a Sant Quirze i un dels nou de Ripoll– però des d’Adif no han pogut concretar quan s’executaran les obres. El principal escull, diuen, és el pressupost. Eliminar un pas a nivell té un cost d’uns dos milions. I la mateixa legislació ferroviària (en aquest cas el Reial Decret 2387/2004) estableix els criteris de prioritat en l’eliminació dels passos a nivell: s’actuarà primer en les línies on els trens circulin a més 160 quilòmetres per hora –en punts del Bisaura i el Ripollès el tren va a 30 per hora pel mal estat de la línia– i en les que la intensitat mitjana de vehicles que passin per la carretera multiplicat per la circulació mitjana diària de trens presenti un valor igual o superior a 1.500. En aquest segon criteri sí que s’hi inclourien molts dels passos a nivell que encara hi ha a Osona i el Ripollès.

Des d’Adif asseguren que tot i aquest retard en l’eliminació de tots els passos a nivell, sí que s’ha millorat en els últims anys la seguretat en molts d’ells. Posen l’exemple del pas a nivell de Puigrodon, a Manlleu, on aquest estiu, després d’anys de reivindicació per part de l’Ajuntament, s’han instal·lat semàfors per regular el trànsit. Adif té previst properament redactar el projecte per eliminar 74 passos a nivell a tot l’Estat, un d’ells és el de Ribes de Freses. De la redacció del projecte a l’execució de l’obra, però, poden passar anys.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 484 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't