Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

La línia de tren té 17 punts crítics a Osona i el Ripollès que provoquen retards crònics

En alguns casos es tracta d’obres que s’arrosseguen de fa anys i que evidencien la manca d’inversió a la infraestructura

  • El 9 Nou
  • 23/06/2016 | 12:40
  • 0

Un tren que vagi de Ripoll a Barcelona té d’entrada, si no s’hi afegeix cap incident d’última hora, un retard assegurat d’11 minuts i mig. El motiu és que la línia R3 acumula un total de 31 incidències pendents de reparació per part d’Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries). La línia R3 és la que n’acumula més de tota la xarxa de Rodalies de Catalunya, que en registra un total de 126. De les 31 limitacions de velocitat de la R3, més de la meitat, 17, són a Osona i el Ripollès. El problema en el cas de l’R3 és que aquestes incidències cròniques, que en alguns casos fa anys que s’arrosseguen sense que s’hi actuï, agreugen la situació d’una línia que ja veu limitada la seva capacitat pel fet de tenir una sola via.

En alguns casos es tracta d’incidències puntuals com la de dimarts passat a Taradell, que s’havien de fer obres de compactació de les pedres que aguanten les vies, i que obligaven els combois a circular a 30 quilòmetres per un tram on s’hauria d’anar a 120. Altres són problemes que s’arrosseguen fins i tot des de fa sis anys, com el risc de despreniments en el tram que va des d’Orís fins a Ripoll, i que provoquen retards de sis minuts i mig als usuaris de la línia que van de Ripoll a Vic. També hi ha limitacions que són per qüestions de seguretat aplicades darrerament i que obliguen a augmentar la distància de frenada abans d’arribar a algun revolt o tram perillós.

Un altre dels punts negres de la línia R3 és la zona del Congost. Comença a Centelles amb un problema a l’encarriladora que hi és des del 2013 i que obliga els trens a reduir la velocitat en 30 quilòmetres per hora (de 110 a 80). A Tagamanent hi ha dues limitacions més de velocitat, una per risc de despreniment i la següent per la distància de frenada. En total, des de Centelles fins a Granollers se sumen quatre minuts més de retard.

El mapa de les incidències a les línies de Rodalies de Catalunya el va destapar TV3. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha decidit portar el cas als tribunals per exigir que s’executin les inversions anunciades per a la xarxa de Rodalies. De moment ja ha presentat un requeriment a Adif, pas previ a interposar un recurs contenciós administratiu a l’Audiència Nacional per la inactivitat de l’administració davant el mal estat de les línies. El govern considera que els retards i les incidències constants són degudes a les deficiències de la infraestructura provocades per la falta d’inversió d’Adif els últims anys a Catalunya. Fonamenta la seva demanda en el fet que l’any 2013 l’Estat es va comprometre a invertir 306 milions d’euros a Rodalies i, segons els càlculs del Departament de Territori, el grau de compliment és del 2%. Des d’Adif han respòs que de les 126 limitacions temporals de velocitat que hi ha a les línies a Rodalies està treballant en 20, que representen el 16%.

L’anunci d’aquest requeriment a Adif arriba després de les queixes dels usuaris per les constants vagues de maquinistes, una conflictivitat laboral a Renfe que ha provocat retards i diverses cancel·lacions els últims dies, també a la R3. La Generalitat ha obert un expedient a Renfe per considerar que hi ha hagut incompliments flagrants dels serveis mínims durant els dies de vaga.

A part de la inversió per manteniment que ha de solucionar aquests punts crítics, la R3 està pendent del desdoblament de tres trams de la línia, un projecte que ha de permetre augmentar la freqüència de pas de trens i reduir el temps de viatge. Cap d’aquests tres trams que està previst que es desdoblin són trams que acumulin punts de limitació de velocitat. Està previst desdoblar només uns 25 quilòmetres de la línia: el tram de Parets a Granollers (8,5km), el de les Franqueses a la Garriga (2,2) i el de Balenyà a Vic (10,8). Pels dos trams del Vallès ja hi ha l’estudi d’impacte ambiental elaborat pel Ministeri de Foment. Del tram d’Osona, no se’n sap res.

Comentaris

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.