Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

La mortalitat en accidents de trànsit a Osona i el Ripollès creix en un 55% durant l’any 2010

Les carreteres de les dues comarques van segar la vida de 14 persones, 5 més que el 2009, quan es va arribar al mínim històric.

  • El 9 Nou
  • 08/01/2011 | 14:00

El balanç de víctimes mortals que es van registrar a les carreteres d’Osona i el Ripollès durant el 2009 no es va poder mantenir l’any passat. El nombre de persones que van perdre la vida com a conseqüència d’un sinistre a les carreteres ha crescut en un 55% en només un any: el 2010 van ser 14 persones, mentre que l’any anterior havien estat 9, segons les dades recollides per EL 9 NOU.

L’increment ha sigut notori sobretot al Ripollès: el 2009 s’havia registrat una sola víctima mortal, mentre que l’any passat n’hi va haver cinc. En el cas d’Osona es va passar incrementar d’una víctima. El registre també és més alt que el d’altres anys, com el 2008 o el 2006, quan hi va haver 12 víctimes a les carreteres de les dues comarques.

Per carreteres, la C-17 (travessa les dues comarques de nord a sud) i l’Eix Transversal (travessa Osona d’oest a est), amb tres morts a cadascuna durant el 2010, se situen una vegada més com les dues carreteres amb una sinistralitat més elevada, tot i que també són les vies amb un flux de trànsit més alt.

Els xocs frontals de la C-17 van ser a les Masies de Voltregà, Ripoll i Balenyà, mentre que a la C-25 van ser a Folgueroles i Gurb (2).A la N-260 i la C-26, en els seus trams del Ripollès, hi van morir dues persones durant l’any passat. També són notoris els accidents que hi va haver el 2010 en trama urbana, per atropellament de vianants.

Cap de les víctimes, tot i així, no van ser a les carreteres considerades més perilloses, amb risc moderat, segons l’estudi Eurorap elaborat pel RACC (vegeu EL 9 NOU de 27-12-2010), que situa a la taula del risc la carretera de Borgonyà a Torelló i la de Sant Hipòlit de Voltregà a Manlleu.

Una nota positiva que el 2010 es va repetir en relació amb l’any anterior és en la gravetat dels sinistres, ja que en cap dels xocs no es van haver de lamentar múltiples víctimes, encara que hi hagués persones ferides.

· En deu anys han baixat en un 57%, menys que a Catalunya

Tot i el repunt de víctimes que hi va haver l’any passat, la sinistralitat a les carreteres d’Osona i el Ripollès s’ha reduït notablement. En l’última dècada (2000-2010) s’ha abaixat en un 57%, segons les dades recollides per EL 9 NOU. Fa un any (1999-2009) la baixada encara era més notòria, amb un 73% de reducció.

La reducció del 57% és inferior a la que ha comptabilitzat el Servei Català de Trànsit al conjunt de Catalunya, que l’ha situat al 60,61%, segons les dades que va presentar aquest dilluns el nou conseller d’Interior de la Generalitat, Felip Puig (CiU). L’any 2010 van perdre la vida 245 persones a les carreteres catalanes, un registre “raonablement positiu”, però encara hi ha marge de millora, segons Puig. El conseller va apuntar que quan es tracta de “salvar vides”, el balanç d’accidents mortals no els pot deixar “mai satisfets”.

El 63,26% de les víctimes del 2010 van morir en xocs frontals i en sortides de via. Les dades generals de Catalunya també posen de manifest que creixen en un 63,63% els conductors de furgoneta morts, que el 21,4% dels motoristes morts no portaven el casc, i que el 22% dels morts en turismes no s’havien posat el cinturó de seguretat.

L’Eix Transversal també apareix al conjunt de Catalunya com una via especialment perillosa, després que el juny de l’any passat hi hagués un accident a Artés amb quatre víctimes mortals.

· El març va ser el mes més negre, amb quatre morts

El mes de març va ser el més conflictiu a Osona i el Ripollès durant el 2010. En un marge de només nou dies hi va haver accidents que van segar la vida de quatre persones, totes a la comarca d’Osona. També va deixar un balanç negatiu el mes de maig, amb dos morts al Ripollès i un altre a Osona. Al juny i a l’agost hi va haver dos morts. Als mesos de gener, abril, juliol, setembre i desembre no hi va haver cap sinistre mortal.

· Els atropellaments es disparen, amb cinc persones mortes

Cinc de les persones que van perdre la vida durant el 2010 a Osona i el Ripollès van ser víctima d’atropellaments. Dos dels accidents van passar en carreteres, un a la C-17 i l’altre al tram urbà de Campdevànol. Dos més van ser en trama estrictament urbana, a Vic i Manlleu, i un cinquè sinistre va ocórrer al pont del Pelut, a Torelló. El registre d’atropellaments creix: l’any anterior n’hi va haver dos de mortals.

· La mitjana d’edat de les víctimes puja a 48 anys

També canvia l’edat de les víctimes i la mitjana va pujar el 2010 fins als 48 anys. Durant el 2009 s’havia situat en 37 anys. La majoria de les víctimes es van concentrar en una franja d’edat mitjana, entre els 30 i els 60 anys, amb vuit persones que van perdre la vida en accidents de trànsit a Osona i el Ripollès. La víctima més jove del 2010 va ser un noi de 22 anys, mentre que la més gran va ser una dona de 79 anys.

· Més controls amb radar per abaixar la sinistralitat

El Servei Català de Trànsit va reforçar a finals de 2010 els controls de velocitat a la C-17 i l’Eix Transversal (C-25), les dues carreteres amb més sinistralitat entre les dues comarques, amb cinc nous radars. S’havien instal·lat a principis d’any però no es van activar fins al desembre (vegeu EL 9 NOU de 10-12-2010). Se sumen al que ja hi havia a l’àrea de servei de Gurb, a l’Eix, per fer disminuir la velocitat i reduir el nombre d’accidents.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.