Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

La nova era comunicativa

La possible desaparici√≥ de la premsa en paper √©s un dels temes sobre els que m√©s s‚Äôest√† parlant en aquest √ļltims anys. Molts especialistes en la mat√®ria aposten pel canvi tecnol√≤gic en la premsa, un canvi que ja demostren molts usuaris que abans la consultaven en paper i ara o fan digitalment.

  • El 9 Nou
  • 17/05/2013 | 16:18
  • 0

La nova generaci√≥ de diaris que s‚Äôestan creant avui en dia opten per fer-ho nom√©s a trav√©s de la xarxa. Naci√≥ Digital √©s un dels exemples de realitzaci√≥ d‚Äôun diari a Internet. La seva proposta, originalitat i esfor√ßos est√† fent cr√©ixer la p√†gina dia darrera dia com afirma el seu director d‚Äôestrat√®gia Jordi Font. Malgrat aix√≤, el problema del finan√ßament √©s important, ja que la publicitat que es s‚Äôinsereix en un portal web es paga molt menys que una publicitat en el format paper. Amb aix√≤, els diaris han de crear formes de negocis perqu√® sigui viable el projecte. Molts diaris, com Naci√≥ Digital, tenen una estructura petita de redacci√≥ i la complementen amb estudiants de pr√†ctiques. Aix√≤ no √©s nou, per√≤ si que √©s una novetat el canvi sistem√†tic que fan el diaris a l‚Äôhora d‚Äôescollir els becaris. Com explica Jordi Font, ‚Äúara els diaris busquem que el nou periodista estigui molt ficat en temes de xarxes socials i en blogs, la seva activitat en la xarxa √©s molt important‚ÄĚ.

Evolució del periodisme

Per√≤ la xarxa no d√≥na totes les oportunitats del m√≥n. Un nou mitj√† s‚Äôha de fer fort en un terreny on han de sobreviure amb milers de mitjans, sense molts o cap recurs econ√≤mic. L‚Äô√ļnica oportunitat per a la salvaci√≥ √©s la originalitat, √©s a dir, aportar al p√ļblic alguna cosa diferent de la resta i que agradi. Malgrat tenir originalitat, el mitj√† pot morir, com per exemple ha passat amb Marcaje Individual.

Xarxes socials

Les xarxes socials han agafat molta import√†ncia en els √ļltims anys. Les declaracions de Jordi Font fan entendre que pel nou periodista √©s una eina important de treball. Una import√†ncia que s‚Äôha de saber aprofitar i s‚Äôha de potenciar. En contraposici√≥, les xarxes social poden ser un eina de doble fil. No tota la informaci√≥ que es d√≥na √©s realment vertadera i caure en la immediatesa de les xarxes socials pot fer desprestigiar la professi√≥. Per aix√≤, molts periodistes, analistes i experts en la mat√®ria no estan a favor d‚Äôaquesta vinculaci√≥ tan estreta entre les xarxes socials i el periodisme. En una perspectiva consumista, les xarxes socials s√≥n possiblement la manera m√©s r√†pida de poder con√®ixer les noticies i, en perspectiva de m√†rqueting, els diaris aconsegueixen molta visibilitat si exploten aquesta eina de comunicaci√≥.

Avui dia no hi ha cap dubte que les xarxes socials són una eina indiscutible pels mitjans de comunicació per trobar aquesta visibilitat al món. Però si no se saben utilitzar correctament, es pot caure en l’incompliment del codi deontològic i, per tant, en fer una mala praxi del periodisme.

Smartphones i tauletes

Amb la recent aparició dels smartphones els consumidors poden estar connectats a la xarxa les 24 hores del dia, i allà on siguis. Això fa que la informació que apareix als diaris estigui antiquada quatre hores després de la difusió de la premsa escrita, fet que ha provocat aquest canvi sistemàtic tan gran, no només periodístic, sinó també financer. El diaris han d’intentar reinventar-se per obtenir beneficis i això fa construir nous models de consum.

Un dels models més utilitzats actualment és la hibridació entre paper i digital. Alguns diaris, com l’Ara, venen un paquet de subscripció al mitjà que consisteix en què els dies d’entre setmana el consumidor consumirà el diari en versió digital i els caps de setmana en paper.

Malgrat aix√≤, les √ļltimes noticies donen a entendre que molts mitjans de comunicaci√≥ volen tancar la informaci√≥ gratu√Įta a la xarxa. De moment, alguns mitjans fan una barreja a la xarxa entre informaci√≥ que es pot veure i que no. La plataforma Orbyt, que t√© diaris com El Mundo o el Marca, est√† apostant molt fort per un negoci de cobrament a Internet. Molt possiblement, la informaci√≥ gratu√Įta a la xarxa anir√† disminuint fins a no existir. Aquesta √©s la realitat del nou periodisme, que, m√©s enll√† dels problemes √®tics d‚Äôavui en dia, es mou per temes purament econ√≤mics.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.