Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

La nova era comunicativa

La possible desaparició de la premsa en paper és un dels temes sobre els que més s’està parlant en aquest últims anys. Molts especialistes en la matèria aposten pel canvi tecnològic en la premsa, un canvi que ja demostren molts usuaris que abans la consultaven en paper i ara o fan digitalment.

  • El 9 Nou
  • 17/05/2013 | 16:18
  • 0

La nova generació de diaris que s’estan creant avui en dia opten per fer-ho només a través de la xarxa. Nació Digital és un dels exemples de realització d’un diari a Internet. La seva proposta, originalitat i esforços està fent créixer la pàgina dia darrera dia com afirma el seu director d’estratègia Jordi Font. Malgrat això, el problema del finançament és important, ja que la publicitat que es s’insereix en un portal web es paga molt menys que una publicitat en el format paper. Amb això, els diaris han de crear formes de negocis perquè sigui viable el projecte. Molts diaris, com Nació Digital, tenen una estructura petita de redacció i la complementen amb estudiants de pràctiques. Això no és nou, però si que és una novetat el canvi sistemàtic que fan el diaris a l’hora d’escollir els becaris. Com explica Jordi Font, “ara els diaris busquem que el nou periodista estigui molt ficat en temes de xarxes socials i en blogs, la seva activitat en la xarxa és molt important”.

Evolució del periodisme

Però la xarxa no dóna totes les oportunitats del món. Un nou mitjà s’ha de fer fort en un terreny on han de sobreviure amb milers de mitjans, sense molts o cap recurs econòmic. L’única oportunitat per a la salvació és la originalitat, és a dir, aportar al públic alguna cosa diferent de la resta i que agradi. Malgrat tenir originalitat, el mitjà pot morir, com per exemple ha passat amb Marcaje Individual.

Xarxes socials

Les xarxes socials han agafat molta importància en els últims anys. Les declaracions de Jordi Font fan entendre que pel nou periodista és una eina important de treball. Una importància que s’ha de saber aprofitar i s’ha de potenciar. En contraposició, les xarxes social poden ser un eina de doble fil. No tota la informació que es dóna és realment vertadera i caure en la immediatesa de les xarxes socials pot fer desprestigiar la professió. Per això, molts periodistes, analistes i experts en la matèria no estan a favor d’aquesta vinculació tan estreta entre les xarxes socials i el periodisme. En una perspectiva consumista, les xarxes socials són possiblement la manera més ràpida de poder conèixer les noticies i, en perspectiva de màrqueting, els diaris aconsegueixen molta visibilitat si exploten aquesta eina de comunicació.

Avui dia no hi ha cap dubte que les xarxes socials són una eina indiscutible pels mitjans de comunicació per trobar aquesta visibilitat al món. Però si no se saben utilitzar correctament, es pot caure en l’incompliment del codi deontològic i, per tant, en fer una mala praxi del periodisme.

Smartphones i tauletes

Amb la recent aparició dels smartphones els consumidors poden estar connectats a la xarxa les 24 hores del dia, i allà on siguis. Això fa que la informació que apareix als diaris estigui antiquada quatre hores després de la difusió de la premsa escrita, fet que ha provocat aquest canvi sistemàtic tan gran, no només periodístic, sinó també financer. El diaris han d’intentar reinventar-se per obtenir beneficis i això fa construir nous models de consum.

Un dels models més utilitzats actualment és la hibridació entre paper i digital. Alguns diaris, com l’Ara, venen un paquet de subscripció al mitjà que consisteix en què els dies d’entre setmana el consumidor consumirà el diari en versió digital i els caps de setmana en paper.

Malgrat això, les últimes noticies donen a entendre que molts mitjans de comunicació volen tancar la informació gratuïta a la xarxa. De moment, alguns mitjans fan una barreja a la xarxa entre informació que es pot veure i que no. La plataforma Orbyt, que té diaris com El Mundo o el Marca, està apostant molt fort per un negoci de cobrament a Internet. Molt possiblement, la informació gratuïta a la xarxa anirà disminuint fins a no existir. Aquesta és la realitat del nou periodisme, que, més enllà dels problemes ètics d’avui en dia, es mou per temes purament econòmics.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.