La convivència de l’atenció sanitària pública i privada a Osona és més complexa del que seria desitjable. En algunes ocasions, en comptes de complementar-se, els dos sistemes sembla que discorrin en paral·lel. Si un soci de l’Aliança truca al 061 i li envien una ambulància el porten, per força, a l’Hospital encara que vulgui anar a la Clínica tot i que els dos centres, ara, són gestionats pel mateix ens, el Consorci Hospitalari de Vic.
Aquesta situació té dues conseqüències. D’una banda, si el pacient ha de quedar ingressat a l’Hospital, com que representa que hi ha entrat per la via de la Seguretat Social (Transport Sanitari de Catalunya té un concert amb el sistema públic), no rep el tracte de mutualista; i, d’altra banda, el Consorci Hospitalari de Vic, que és l’ens que gestiona l’Hospital, no cobra l’ingrés perquè no pot facturar-lo a la mútua.
Aquesta situació està provocant queixes. Tant el Consorci Hospitalari com l’Aliança en són conscients. Per resoldre-ho, s’adopten solucions cas per cas. Si algú entra amb ambulància a Urgències de l’Hospital i hi ha de quedar ingressat, l’opció que dóna la mútua, un cop estabilitzat, és fer el trasllat a un dels centres, propis o concertats, que té l’Aliança. Al Sagrat Cor de Barcelona, per exemple. A partir d’aquest moment, però no abans, la mútua es farà càrrec de totes les despeses.
L’argument de l’Aliança és que el 061 és un telèfon d’atenció pública i que, per tant, és lògic que el trasllat sigui al centre públic de referència, que en el cas d’Osona és l’Hospital i no la Clínica. Però la confusió es produeix perquè la gestió de la Clínica, com la de l’Hospital, també va a càrrec del Consorci. El consell que dóna l’Aliança per poder anar a la Clínica, o a un altre centre concertat, és que truquin al telèfon de la mútua, el 902 36 53 63, des d’on, si convé, s’activa l’ambulància. La queixa dels usuaris és que, a vegades, pot haver de venir de l’àrea metropolitana i, per tant, que l’espera sigui molt llarga.
Isabel Albó, cap de l’Oficina d’Informació i Atenció a l’Usuari del Sistema d’Emergències Mèdiques, l’empresa pública de la Generalitat que gestiona el 061, considera que la polèmica ni tan sols existeix. “Per protocol, quan s’activa una ambulància, des de la central de coordinació sempre es fa el trasllat a l’hospital de referència de la xarxa pública”, explica Albó. Per aquest motiu, sosté, no és que es prohibeixi anar a un centre determinat, sinó que la possibilitat d’elecció ni tan sols existeix: “Només es fan trasllats a hospitals de la xarxa pública”, reitera.
Tot i la claredat de la resposta, hi ha veus que en discrepen: el SEM és una empresa pública i porta els malalts a hospitals públics, però, si s’acceptés la petició dels mateixos interessats d’ingressar a la seva mútua, el servei es podria facturar a banda.
{{ comment.text }}