Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Marc Álvarez: “En pressupost potser no, però en qualitat cada vegada ens apropem més als films d’animació americans”

En Marc Àlvarez és un jove de Torelló que amb només 30 anys ja ha participat en diverses produccions d’animació catalanes. Aquest estiu es va estrenar “Tadeo Jones”, un dels primers films d’animació en el que ha participat i que segurament aquestes festes serà un dels regals més sol·licitats.

  • El 9 Nou
  • 14/12/2012 | 16:53
  • 0

El mes d’agost passat es va estrenar “Tadeo Jones”, quines feines hi vas fer?

Jo estava al departament d’animació i la meva feina era animar personatges. A mi em passen plans concrets de la pel·lícula, normalment van en blocs amb una sèrie de plans i llavors es tracta d’animar els personatges immòbils amb un guió on t’expliquen el que ha de fer el personatge en aquell pla i acabar la seqüència.

Com hi vas arribar a treballar amb l’equip d’animació d’aquesta productora associada amb Telecinco?

Jo abans havia treballat amb sèries de televisió, portava quatre anys animant sèries, i vaig creure que era el moment de fer el salt a una pel·lícula. Em vaig assabentar que aquesta productora estava buscant gent per animar, i els vaig enviar una bobina amb tots els meus treballs, i després d’un temps em van trucar per poder entrar a treballar-hi.

Quines sèries has fet?

He participat a una sèrie que es va poder veure al K3 fa uns 5 anys i que es deia “Sweesters: Virtual Room”. Altres projectes per plataformes digitals com Nickelodeon i llavors vaig plans per una altre pel·lícula, “Holly Nights”, que desafortunadament no es va arribar a estrenar. El projecte era per una productora gallega i no es va poder distribuir per problemes de pressupost.

Quin és el procés que es fa a l’hora de crear un personatge d’animació?

El primer de tot és el disseny de personatges. Juntament amb el director i després d’una llarga tria, s’escullen els més bons o els més adients pel projecte que es vol portar a terme. Llavors aquests dibuixos es porten al 3D, on el modelador fa que el protagonista agafi un volum en 3D. Després hi ha una persona que el que fa és posar l’esquelet al dibuix perquè els animadors puguem moure el personatge. A més, també hi ha tota aquella gent que hi fa les textures dels dibuixos, el cabell, el color, entre d’altres, i llavors quan està tot això acabat, ens arriba a nosaltres perquè animem i donem vida als dibuixos.

El món de l’animació és un món molt tancat?

Sembla molt tancat, perquè no som molts, però quan ja estàs una mica ficat en el tema si que vas veient que et trobes amb tothom del sector i al final tots ens coneixem. Sembla molt tancat però no ho és, el que passa és que som pocs. Però això anirà canviant perquè cada vegada hi ha més escoles on pots aprendre animació.

En quins personatges d’aquest sector importants has pogut treballar?

Treballar-hi no, però he pogut conèixer a gent com Carlos Baena, que és animador de Pixar, i que jo tenia com a referent. O d’altres animadors d’empreses com Sony o Blue Sky.

Què vas estudiar per fer aquesta feina?

Vaig estudiar art electrònic i disseny digital a ESDI (Escola Superior de Disseny Industrial a Sabadell). Jo sempre tenia molt clar que volia fer 3D i en aquesta escola era un dels pocs llocs que ho tocaven. Van ser cinc anys on vaig tocar història de l’art i del disseny. Després vaig voler desenvolupar els meus estudis fent un màster a Mallorca. Allà vaig veure que m’agradava l’animació i llavors vaig poder agafar experiència fent d’animador en una sèrie i fins arribar a “Tadeo Jones”.

I no et feia por en el moment en què vas escollir aquests estudis de quedar-te sense feina?

Sé que em feia por, la veritat és que tots els que estem en aquest món hi som perquè ens encanta, el que està clar és que si vols ser animador i treballar al teu poble no ho podràs fer, hauràs de fer una altra cosa. Per estar en aquest món has d’estar disposat a moure’t molt, a patir, perquè tot i que la gent no s’ho cregui és una feina molt dura i en la que s’ha de treballar moltes hores. Al nostre país hi ha molt poca indústria, així que si vols entrar a treballar en aquest món, has de tenir la ment oberta a marxar a treballar a fora i sobretot buscar-te la vida

Saps quines diferències hi ha entre una producció d’animació espanyola i una d’estrangera?

La principal són els diners. Els pressuposts de pel·lícules de Disney o Pixar són molt més als que els d’aquí. “Tadeo Jones” ha costat nou milions d’euros, allà una producció pot arribar als dos cents milions d’euros. No ens podem comparar amb les produccions americanes pel tema de pressupost, però en tema de qualitat cada vegada ens estem igualant més. I això es podrà veure en les properes produccions nacionals.

Es pot viure de l’animació en aquest país?

Sí, però depèn de l’ambició que tinguis. A Catalunya hi ha empreses que es dediquen a fer animació per a sèries de televisió i fins i tot videojocs, si t’agrada això i no vols anar als Estats Units a treballar amb les gran empreses, pots arribar a viure’n.

Hi ha alguna anècdota que recordis mentre feieu el projecte?

N’hi ha una que a tothom li fa molta gràcia, i és que “Tadeo Jones” és una producció de Telecinco, però nosaltres vam estar treballant a les oficines d’Intereconomia. Sovint hi anava amb por perquè hi portava algunes enganxines nacionalistes, però he de dir que mai ningú em va dir res, alguna mala cara potser si, però res més.

Quins futurs projectes tens entre mans?

Acabo de finalitzar un projecte que s’estrenarà l’agost de l’any que ve, preparar la bobina per incloure-hi els últims treballs i sobretot descansar per poder pensar en nous projectes meus. El temps també dirà si puc participar en la segona part de “Tadeo Jones”, perquè d’aquí un any ens han de dir si hi tornem a formar part.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.