EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Més de la meitat de les escoles d’Osona i el Ripollès comencen el curs sense tenir resolta la ‘setmana blanca’

La conselleria d’Ernest Maragall (PSC) ha habilitat una partida de 800.000 euros destinada a les AMPA i els ajuntaments per subvencionar les activitats extraescolars que s’organitzin durant la setmana d’aturada del segon trimestre.

El 9 Nou
07/09/2010

L’estrena del curs escolar, que comença aquest dimarts, està marcada per la modificació del calendari. El Departament d’Educació ha avançat una setmana el retorn dels alumnes a les aules i ha programat una aturada a l’equador del segon semestre, que a les escoles d’Osona i el Ripollès es farà del 28 de febrer al 4 de març. La majoria dels centres, però, encara no saben quines activitats proposaran durant la ‘setmana blanca’.

El nou curs escolar comença amb moltes novetats i alguns interrogants. A banda del procés de digitalització de les aules, una de les apostes del Departament d’Educació en aquest exercici –que arrenca amb alguns desajustos–, els canvis en el calendari obligaran a modificar hàbits. La conselleria d’Ernest Maragall (PSC) ha habilitat una partida de 800.000 euros destinada a les AMPA i els ajuntaments per subvencionar les activitats extraescolars que s’organitzin durant la setmana d’aturada del segon trimestre. Les ajudes es podran sol·licitar de l’1 al 29 d’octubre.

L’anunci arriba, però, amb el curs a punt d’iniciar-se i amb els centres encara descol·locats. Més de la meitat de la seixantena d’escoles d’Osona i el Ripollès consultades per EL 9 NOU encara no han decidit què faran durant l’anomenada setmana blanca. La falta de previsió s’explica per la dificultat de planificar i finançar les activitats alternatives, ja siguin casals, colònies o excursions.

Molts dels centres qüestionats per aquest periòdic estaven pendents de concretar amb els pares i els consistoris la fórmula que millor s’ajustés a les necessitats dels alumnes i les seves famílies. “La majoria dels casals que s’organitzen al setembre els fan monitors que són estudiants. Ells tindran disponibilitat al febrer? Encara hi ha molts interrogants”, apunten des de l’escola Sant Marc de Calldetenes.

L’Ajuntament de Vic, per exemple, deixarà en mans de les AMPA i els centres la decisió d’optar als ajuts per finançar activitats. A Manlleu, el consistori pactarà amb pares i escoles la manera de programar iniciatives durant la setmana d’aturada lectiva. D’altres centres ja han fet passos endavant. A l’Escola Salesiana de Ripoll, l’AMPA està organitzant activitats, com una estada a la neu o un casal semblant al de l’estiu, tot i que encara no n’ha concretat els detalls.

OSONA GUANYA ALUMNES EN TOTS ELS CICLES EDUCATIUS

Tot i que el Departament d’Educació ha detectat un estancament en l’arribada d’alumnat immigrant, Osona escolaritzarà en aquest curs 2010-11 més estudiants que en l’anterior exercici. Emulant el que passa a la resta del territori –els centres educatius catalans atendran 1.241.958 alumnes, la xifra més alta des del curs 1989-90–, Osona ha guanyat alumnes en tots els nivells educatius. Fins a 15.084 escolars ompliran les aules d’Educació Infantil i Primària (381 més dels matriculats l’exercici 2009-10), 6.390 alumnes cursaran ESO (168 més que l’any passat) i 1.885 estudiants faran Batxillerat (295 més que el curs anterior).

Els Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya Central també han comptabilitzat un increment significat a la demanda dels cicles formatius de Formació Professional, en part, per les novetats que els centres osonencs ofereixen a partir d’aquest setembre.

EDUCACIÓ PLANIFICA EL CURS AMB NOU ALULES D’ACOLLIDA MENYS A OSONA

És lògic que l’estancament del degoteig immigrant comporti canvis en l’organització dels recursos educatius. El Departament d’Educació va constatar, a finals del curs passat, una frenada significativa de l’arribada d’alumnat nouvingut, també a Osona, comarca de llarga tradició en l’atenció als escolars estrangers. Tal com va avançar EL 9 NOU en l’edició del 3 de maig passat, la conselleria d’Ernest Maragall ja es plantejava una retallada, de cara al curs 2010-11, del nombre d’aules d’acollida, un dels recursos per atendre la diversitat a l’escola, tot i que en aquell moment no va determinar l’abast de la tisorada. Ara sí. Osona disposarà de nou aules d’acollida menys que el curs passat (de 30 espais es passarà a 21).

Les escoles d’Educació Infantil i Primària, que en l’anterior exercici disposaven de 12 aules d’acollida per treballar la integració de nouvinguts, passaran a tenir-ne només 7,5, segons els recursos quantificats pels Serveis Territorials de la Catalunya Central. Els instituts de Secundària també veuran retallada l’assignació de recursos en tres aules. Als centres concertats només s’eliminarà un d’aquests espais destinats a la immersió de l’alumnat immigrant.

La decisió de racionalitzar la despesa davant del nou escenari també incidirà en l’activitat dels docents. Alguns professionals que intervenen en el procés d’acollida, com els assessors LIC (Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social) canviaran el destí acadèmic. Les modificacions en la planificació no afectaran el funcionament dels espais de benvinguda educativa (EBE) de Vic, que iniciarà el tercer curs d’activitat.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 103 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't