Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Oriol Bonsoms: “Als Estats Units, la lliga sempre guanya”

No feia ni 24 hores que el Barça Regal s’havia convertit en finalista de l’Eurolliga de Bàsquet quan el seu cap de premsa, Oriol Bonsoms, es presentava a la Universitat de Vic per oferir una classe magistral a estudiants de quart de Periodisme.

  • El 9 Nou
  • 03/05/2013 | 16:15
  • 0

La presència de Bonsoms a la UVic, però, no era per parlar de la recent aconseguida gesta blaugrana, com caldria esperar, sinó per fer-ho com a expert en el patrocini esportiu als Estats Units, especialment en les lligues de bàsquet, la National Basketball Association (NBA), i de futbol americà, la National Football League (NFL).

Amb aquest objectiu, va insistir en la necessitat de seguir una mentalitat americana per tal d’entendre les nombroses diferències entre el patrocini d’aquí i d’allà. Entre d’altres coses, als Estats Units l’important és la lliga. És a dir, les marques no busquen patrocinar un equip, ja que aquest podrà guanyar o podrà perdre. La lliga, en canvi, serà un valor segur, ja que la lliga sempre guanya.

Així doncs, Bonsoms dividia el patrocini en tres grans nivells. El primer d’ells tracta els patrocinis actius a nivells de competició. A diferència del que passa a qualsevol de les lligues espanyoles, a l’NBA, per exemple, una única marca esportiva vesteix a tots els equips de la lliga i aquesta va canviant.

Un altre dels aspectes a destacar en el patrocini als EEUU és l’associació d’una marca amb la lliga. Aquí s’hi presenten nombroses possibilitats, tant pels equips com per les marques. Hi intervenen, per exemple, els naming rights, les promocions exclusives, la presència a actes institucionals, etc. En definitiva, és un model en què diferents marques fan una aportació a la lliga, cadascuna d’elles en un aspecte diferent. Per exemple, la pilota té un marca, el show de la mitja part de la Super Bowl (la final de la NFL) el patrocina una altra marca, i així amb la majoria dels factors que intervenen a la lliga.

Els contractes televisius són un altre dels factors amb més incidència en el patrocini americà i un dels que més diners aporta a la lliga. Per tal d’il·lustrar-ho, val la pena mencionar que el contracte amb la NFL és de 39,6 bilions de dòlars (pels propers 10 anys) i el de la NBA és de 930 milions de dòlars. A diferència del què passa aquí, als EEUU els drets televisius es reparteixen entre diferents canals, evitant així el monopoli d’una única televisió.

La mentalitat americana es reflecteix, en especial, en el considerat el major esdeveniment a nivell de patrocini, la Super Bowl, la final de la lliga de futbol americà. Bonsoms afirmava que “és un esdeveniment mundial sense pressupost. Es fa el que s’hagi de fer i es paga que el que s’hagi de pagar”. És tanta la seva incidència que 9 dels 10 programes més vistos en la història dels EEUU són els partits de la Super Bowl que, l’any passat, va tenir un 56% de share.

Spend money to make money. Una frase que reflecteix a la perfecció una manera de fer que s’iniciava amb el “pare dels patrocinis”, Michael Jordan, qui va trencar amb tots els esquemes coneguts. Tot i estar retirat, avui dia continua ingressant uns 80 milions de dòlars anuals.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.