Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Pedagogia contra l’homofòbia

Alumnes de 4t d’ESO de l’escola Casals-Gràcia participen al taller “Un món sense armaris”

  • El 9 Nou
  • 18/05/2016 | 16:18
  • 0

“Quan vas descobrir la teva heterosexualitat? T’han dit mai que ets un hetero de merda?”. Amb aquestes preguntes Maria Casas, professora de Secundària, activista LGTBI (Lesbianes, Gais, Transsexuals, Bisexuals i Intrasexuals), iniciava dimecres passat el taller “Un món sense armaris” amb els alumnes de 4t d’ESO de l’escola Casals-Gràcia de Manlleu. Casas és la impulsora d’aquesta iniciativa per a alumnes de Secundària que porta a terme des de fa tres anys amb el suport de l’Associació LGTB d’Osona Talcomsom, el Vic Dones i SIAD Osona. Amb les preguntes inicials la tallerista pretenia descol·locar els joves amb aspectes que l’heteronormativitat, una norma social que no està escrita enlloc, fa que es donin per fets. Alguns responien que “si ets heterosexual no ho has d’explicar”. A partir d’aquí s’iniciava el debat per intentar respondre “què passa quan estàs fora d’aquesta etiqueta”.

Durant una hora els alumnes manlleuencs van parlar sobre què és l’homofòbia, que van definir com “l’odi als gais” i a tot el col·lectiu LGTB i van tenir molt clar que en diferents àmbits de la societat existeix. També van veure un mapamundi que determinava com està la legislació vers aquesta qüestió. La majoria sabien que “a Rússia et poden multar per dur la bandera” multicolor. També van constatar alguns pensaments que encara es troben a la societat a través d’una carta homòfoba que va publicar un lector a la bústia d’EL 9 NOU l’any passat, i en van criticar el contingut.

Els alumnes van aprendre la diferència entre el sexe amb què neixen les persones, la identitat, l’expressió i l’orientació afectiva de cadascú. Això ho van poder aplicar a la segona hora del taller a través de vuit imatges de persones molt diferents. De cadascuna van haver d’endevinar, a través de l’aparença, si el seu sexe era mascle o femella, si s’identificaven com a homes o dones, si la seva expressió era masculina o femenina, i quina orientació afectiva tenien (homosexual, bisexual, transsexual). A través de la darrera dinàmica van descobrir que “no tothom és el que sembla”.

Al final de l’activitat les alumnes Irene Castellón i Emma Gómez deien que “hi ha d’haver igualtat per a tothom”, que eren conscients que l’homofòbia existeix “encara que no ho sembli” i que “es pot combatre de moltes maneres” com denunciant casos. Afegien que “cal educar per la igualtat”.

Casas remarcava al final que la voluntat de l’activitat –fan una trentena de tallers cada any– és “combatre l’homofòbia en l’entorn escolar” i “trencar estereotips” als centres escolars on es treballa poc aquesta qüestió. Al final del taller, apuntava, sempre “detectes reaccions positives” entre els joves i això “els posa en un altre punt de vista i els fa créixer”.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.