En el cas dels camions, la xifra s’eleva als 12 euros. Lluís Recoder alertava de les conseqüències per a les finances públiques que té haver utilitzat el sistema de peatge a l’ombra per finançar els grans eixos viaris que s’han fet els últims anys, com el desdoblament de la C-17 entre Vic i Ripoll, o el desdoblament de l’Eix Transversal.
Les obres de desdoblament de l’Eix Transversal tenen un cost de 721 milions d’euros, que ha avançat Cedinsa. La Generalitat, però, un cop finalitzada la concessió, l’any 2040, podria haver pagat quatre vegades més, 2.600 milions d’euros. Una manera de compensar això serà l’eurovinyeta, un peatge que hauran de pagar els camions que fan ruta europea i que utilitzin l’eix per travessar Catalunya. La Generalitat té la intenció d’implantar aquest cànon als camions durant el 2013, tot i que des del govern central no ho preveuen.
Un altre sistema que defensa el govern català per poder fer front als 107 milions d’euros que ha de pagar pel total d’obres finançades amb peatge a l’ombra entre els 2003 i el 2010 és el fons de rescat de peatges. Es demana que l’Estat cedeixi l’IVA i l’impost de societats que recapta de les concessions catalanes a la Generalitat. La velocitat amb què es podrà circular a la majoria del recorregut de l’eix transversal serà de 120 quilòmetres per hora.
El conseller també es va referir al tancament de l’estació de Torelló
Diu que la Generalitat no pot fer res per aconseguir que Adif faci marxa enrere en la seva decisió de deixar de vendre bitllets a l’estació de Torelló.
Segons Lluís Recoder, tot i el traspàs de Rodalies firmat entre el govern Zapatero i el tripartit, la Generalitat no té capacitat de maniobra ja que la titularitat de la infraestructura i les decisions sobre les vies, les estacions i les andanes continuen sent competència del Ministeri de Foment.
{{ comment.text }}