El canal industrial de Manlleu és una de les joies del patrimoni industrial. Acabat de construir l’any 1848, el canal va ser el catalitzador del desenvolupament industrial de Manlleu, però, a la segona meitat del segle XX, amb el tancament de les fàbriques, va iniciar un progressiu declivi que ha obligat a fer-hi importants obres de manteniment. Aquests dies el canal s’ha buidat i s’està reparant el tram que va del carrer Enric Delaris al carrer Sant Ferran. Després, segons ha explicat l’alcalde de Manlleu, Pere Prat, d’ERC, també s’arranjarà el tram que va del pont del pavelló al molí Miarons.
Les obres actuals van a càrrec de Construccions Alfonso Ruiz. Tenen un cost d’uns 190.000 euros més IVA i una durada aproximada de dos mesos i mig. Les obres han provocat expectació perquè el canal s’ha buidat –en algun punt hi van quedar peixos atrapats–, s’ha tancat una part del passeig del Ter i les màquines treballen directament sobre el llit del canal, que amb el pas dels anys acumula molt fang i porqueria. Amb aquestes obres, i les que es faran posteriorment al tram entre el pavelló i el molí Miarons, s’avança en la conservació del canal. El 1848 es considera la data de coronament perquè va ser quan els empresaris en van acordar l’explotació i la conservació comunes.
Fins als anys setanta, la comunitat de propietaris hi havia anat fent manteniments periòdics. Aprofitaven la festa major, quan les fàbriques eren tancades, per arreglar els trossos que convenien més i els propietaris pagaven la part proporcional en funció dels cavalls que tenien declarats. A mesura que van anar tancant fàbriques, però, el canal va quedar abandonat i l’Ajuntament, que ja als anys noranta se’n va quedar alguns salts, n’ha passat a ser el propietari majoritari.
{{ comment.text }}