Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Simulacre de rescat per descarrilament al cremallera de Núria

Es va fer dijous passat per part de treballadors de FGC, tècnics i voluntaris de Protecció Civil, bombers, emergències mèdiques i Mossos d’Esquadra. El punt escollit per a un suposat xoc i descarrilament era de difícil accés, per fer més complicat tot l’operatiu.

  • El 9 Nou
  • 23/10/2011 | 10:04

Nota de premsa de Vall de Núria

“La Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat va participar dijous a la tarda en un simulacre de rescat al cremallera de la línia d’FGC que va des de Ribes de Freser fins a Núria, organitzat conjuntament amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

L’exercici va consistir en el xoc i posterior descarrilament d’un cremallera a l’alçada del túnel del Poste Tort, un 1 km abans d’arribar a Núria, amb el resultat de dos ferits.

L’exercici va consistir en el xoc del cremallera amb una pedra de grans dimensions que va provocar el seu descarrilament a l’alçada del túnel Poste Tort. El xoc i posterior descarrilament del cremallera va provocar, també, un curtcircuit a la catenària que va quedar sense tensió i va causar 2 ferits: un client inconscient per un cop i un altre amb una fractura.

El maquinista, juntament amb el cap de tren, consideren recomanable l’evacuació dels passatgers fora de l’automotor per esperar un cremallera de socors pocs metres més avall de la boca sud del túnel. Així, i un cop autoritzada l’evacuació, el maquinista es va haver de desplaçar fins al seccionador de catenària més proper per tal d’obrir-lo i disposar de tensió elèctrica perquè pogués circular el cremallera de socors fins a aquest punt.

Abans de l’arribada del cremallera de socors, amb els equips d’emergència s’evacuen els viatgers del cremallera, excepte el ferit amb fractura. També es va poder evacuar una persona amb mobilitat reduïda amb la cadira d’evacuació del cremallera.

Poc després de mitja hora del descarrilament, el cremallera de socors va arribar fins al seccionament de catenària i els equips d’emergència van seguir a peu fins al túnel del Poste Tort. Mentre els equips d’emergència van finalitzar les accions d’evacuació al tren de socors i d’atenció als ferits, personal d’FGC feia una valoració de la situació del cremallera descarrilat.

Un cop el cremallera de socors va retornar a l’estació de Queralbs es va dur a terme el transfer dels ferits a les ambulàncies i els Mossos d’Esquadra van identificar les persones afectades per l’accident.

Per part de la Direcció General de Protecció Civil, el Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya (CECAT) que compta amb dues sales d’operacions (a Barcelona i a Reus) equipades per assumir la gestió de qualsevol emergència en qualsevol part del territori català, va fer la coordinació de les accions dutes a terme pels cossos operatius implicats en l’exercici.

Per Bombers de la Generalitat, van participar 5 dotacions.

L’objectiu del simulacre ha estat comprovar l’accessibilitat fins el lloc de l’emergència, atès que el tren es descarrila en una zona on les dotacions terrestres no podien accedir, i també van realitzar la primera atenció sanitària i el rescat de les víctimes que van quedar atrapades com a conseqüència de l’accident.

Amb aquesta finalitat, es va habilitar el tren amb una plataforma per tal que els Bombers poguessin carregar tant els seus equips, és a dir, tot el material necessari per atendre el servei, com el seu personal.

Per part de Mossos d’Esquadra van participar 2 patrulles de l’Àrea Bàsica Policial de Ripoll. Efectius de la Sala de comandament també es van traslladar al centre de control de Queralbs amb equips informàtics per tal de coordinar les tasques.

En ser un simulacre nocturn no es van activar els serveis aeris (helicòpter de Mossos).

Per part del Sistema d’Emergències Mèdiques SEM va intervenir 1 unitat de Suport Vital Bàsic (SVB) amb dos tècnics de transport sanitari, una unitat de Suport Vital Avançat (SVA) amb metge, infermer i tècnic, i un comandament que va coordinar els equips amb la resta de cossos d’emergències.

Quan el tren cremallera de socors va arribar al lloc dels fets, l’equip del SEM va fet la valoració, triatge i estabilització dels ferits per l’accident. Posteriorment, els professionals sanitaris del SEM van traslladar els afectats als centres hospitalaris més adients segons la seva gravetat.

L’exercici organitzat per FGC – Vall de Núria amb la Direcció General de Protecció Civil, tenia com a principals objectius comprovar els diversos protocols d’avisos i comunicació entre tots els actuants en cas d’accident i provar la coordinació tant operativa com als diversos centres de control en un rescat en una zona de difícil accessibilitat.

A banda dels Tècnics de la DGPC i dels treballadors de la línia del cremallera d’FGC-Vall de Núria, en el simulacre també va participar l’Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Ripoll.

Una vegada finalitzat el simulacre, va tenir lloc una reunió per comentar els aspectes més destacables observats durant el simulacre. És bàsic des del punt de vista de la Protecció Civil realitzar aquesta mena d’exercicis per afinar la coordinació entre els diferents cossos operatius d’emergències i detectar problemes o imprevistos de cara a que la resposta sigui el màxim d’eficient i eficaç en cas d’accident real.”

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.