Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Osona té els nivells més elevats d’ozó del territori espanyol

Les restriccions de trànsit previstes a Barcelona per la Cimera de la Qualitat de l’Aire no resoldran la contaminació per ozó a la Plana de Vic

Divendres es va celebrar la taula rodona sobre contaminació ambiental que va organitzar el Club de Premsa d’EL 9 NOU i on van participar Xavier Querol, investigador del Consell Superior d’Investigacions Científuiques (CSIC), Jordi Sunyer, catedràtic de Medicina Preventiva i Ginesta Mary, doctora en Ciències Ambientals i membre del Grup de Defensa del Ter (GDT).

El problema amb l’ozó que té la Plana de Vic, que el situa al capdavant del rànquing espanyol per aquest contaminant, està provocat pels òxids de nitrogen que es produeixen a l’àrea metropolitana de Barcelona i que la marinada empeny per Montcada cap a la falda del Montseny i a través del congost arriba a Osona. Un cop a la Plana de Vic, durant els mesos d’estiu, aquests òxids de nitrogen es converteixen en ozó.

A diferència de la ciutat de Barcelona, on el 80% dels òxids de nitrogen els produeix el trànsit, en el cas d’Osona el 50% d’aquests contaminants que arriben des de l’àrea metropolitana tenen el sue origen en les emissions dels tubs d’escapament dels vehicles però l’altre 50% està provocat per les indústries i les quatre centrals de cicle combinat per generar electricitat que hi ha a prop de Barcelona. Per tant, i segons Xavier Querol, amb les mesures acordades a la Cimera de la Qualitat de l’Aire no se solucionarà el problema de la contaminació d’Osona.

Segons Querol, l’única manera per reduir l’ozó de la Plana de Vic seria, d’una banda, posar desnitrificadors a les xemeneies de les indústries i les centrals de cicles combinats de l’area metropolitana, i, per l’altra, reduir i eliminar els cotxes anteriors a l’any 2004, “com han fet 232 ciutats d’Europa des de l’any 2008. No només això sinó que s’hauria d’obligar que les furgonetes de repartiment fossin vehicles elèctrics i fer un pla real de foment del transport públic.

L’ozó, que apareix en zones rurals tot i que es generi en nucli urbà, només és un problema del sud d’Europa i és per aquests motius que no se li dona la mateixa atenció per part dels grans mitjans del país, malgrat que els nivell que es registren a la Plana de Vic “siguin una animalada” segons Querol.

Per la seva part i en nom del GDT, Ginesta Mary va reclamar una actuació contundent de l’administració per posar fre a la contaminació i va lamentar que en casos com el problema del model ramader d’Osona “massa sovint es posa l’interès privat per sobre de l’interès públic” i va dir que caldria estudiar declarar Osona “zona catastròfica”.

La contaminació és el 4rt factor de risc de mort

La contaminació atmosfèrica ja és el quart factor de risc mortal, segons el catedràtic en Medicina Preventiva Jordi Sunyer, citant un estudi de la Universitat de Seattle i que ha utilitzat el Banc Mundial. I, segons l’OMS, la contaminació ja provoca 3,5 milions de morts l’any.

Segons l’estudi el principal factor de risc amb un 30% fa referència al metabolisme, com el colesterol, la hipertensió o el sucre. El segon, amb un 20%, a la dieta, seguit pel tabac amb un 11% i la contaminació atmosfèrica és quarta amb un 10%. Aquesta última suposa el doble de risc de mort que el consum d’alcohol i drogues (5’8%) o el triple que la manca d’exercici físic.

Comentaris

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.