Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

UGT reclama poder decidir la jornada lectiva als centres públics

Defensa que la majoria de comunitats autònomes tenen desplegat un reglament que ho permet. El sindicat ha explicat a Vic la campanya que està fent arreu del país per defensar-ho.

  • El 9 Nou
  • 24/11/2010 | 10:41
  • 0

Nota de premsa d’UGT

“La Federació de Treballadors de l’Ensenyament de la UGT de Catalunya va presentar públicament la seva campanya «Pel dret a decidir. I nosaltres per què no?» divendres de la setmana passada.

La campanya, que s’acompanya d’una recollida de signatures entre els professionals de l’educació, té com a finalitat aconseguir que el Departament d’Educació reconegui als centres educatius públics de Catalunya el seu dret a escollir el model de jornada lectiva en el marc de l’autonomia de centres.

Actualment, la majoria de comunitats autònomes ha desenvolupat la normativa necessària que permet als centres decidir la seva jornada escolar. El Ministeri d’Educació va obrir la porta a aquesta possibilitat l’any 1988, quan s’hi van acollir Ceuta i Melilla. Després van seguir Canàries (1992); Galícia (1993); Andalusia (1999); Castella i Lleó i Castella-la Manxa (2001); Astúries, Múrcia i Extremadura (2004); Madrid i Cantàbria (2005); La Rioja (2006) i Navarra i Euskadi (2007).

L’ordre marc que va regular la jornada escolar en els centres docents es remunta al 1994 (modificada el 1996). Després, tant la LOGSE com la LOCE, i, actualment la LOE (article 120. Els centres, en l’exercici de la seva autonomia, poden adoptar experimentacions, plans de treball, formes d’organització o ampliació de l’horari escolar) han ampliat l’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres, fet que els ha permès adaptar la jornada escolar als seus interessos.

En els 10 anys darrers, l’ampliació de la jornada escolar i la complexitat organitzativa que això comporta han conduït les administracions autonòmiques a afavorir les iniciatives dels centres per reorganitzar-la segons les seves circumstàncies i necessitats. En la majoria de CCAA existeix algun tipus de jornada contínua. Això NO ha significat cap manca d’atenció horària de l’alumnat; ans al contrari, ha servit per desenvolupar propostes innovadores que contribueixen a millorar la qualitat dels processos d’ensenyament i aprenentatge, el desenvolupament integral de l’alumnat i, conseqüentment, el desenvolupament professional dels docents.

A Catalunya, la LEC «En el segon cicle d’Educació Infantil i en els ensenyaments obligatoris l’horari escolar comprèn NORMALMENT horari de matí i tarda (LEC, Títol V, Capítol I, article 54. Calendari escolar i jornada escolar).Malgrat això, la Conselleria d’Educació aposta únicament per l’horari extensiu i només autoritza models de jornada diferent a la tradicional (en sessions de matí i tarda) en casos molt excepcionals i en ocasions puntuals, sobretot a centres d’Educació Especial o que es trobin immersos en processos d’obres, per exemple.

Actualment, la societat exigeix cada cop més noves atencions del servei públic d’ensenyament, com horaris compatibles per a les famílies, nous camps educatius diferents als estrictament acadèmics (informàtica, esports, oci…) o l’obertura anticipada dels centres per conciliar la vida laboral i familiar.

És per això que FETE-UGT reitera la necessitat d’abandonar l’immobilisme, de reconèixer el dret a escollir en un tema tan important de totes les persones que conformen cada comunitat educativa, en un marc regulat de llibertats i pluralisme. Així mateix, FETE-UGT demana als responsables del Departament d’Educació que en el marc de l’autonomia de centres s’estableixin aquelles mesures legals que permetin i reconeguin altres models de jornada”.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.