El primer va ser l’any 1981, quan l’ensenyament del català tot just s’articulava. El segon, el 1991, quan ja es notaven els efectes de la normalització de la llengua, i el tercer, el 2002, davant del repte que significava una nova arribada d’immigrants. Ara arribarà el quart Simposi Internacional sobre l’Ensenyament del Català, que tindrà lloc a Vic –igual que els anteriors– els dies 4 i 5 d’abril de 2014.
Més enllà de les raons cronològiques –un simposi cada dècada, aproximadament– l’actual respon a la necessitat “de valorar la situació de l’ensenyament” avui i mirar què ha passat amb els tres grans eixos de l’anterior trobada. “El bon funcionament de la immersió serà un dels eixos”, explica Maria Carme Bernal, professora de la Universitat de Vic i membre del comitè organitzador. L’ensenyament del català en entorns amb altres llengües, “ara també amb la creixent presència de l’anglès a les escoles”, i “l’assentament de les noves tecnologies” seran altres àmbits de debat. En el simposi també hi tindran una presència visible els professors que es fan càrrec dels lectorats de català en universitats d’arreu del món. “Alguns ens han confirmat que vindran, i altres estem preparant que puguin fer la intervenció per videoconferència”, diu Bernal. Aquest apartat ha comptat amb el suport actiu de l’Institut Ramon Llull.
El simposi vol servir també com a punt d’intercanvi de les recerques sobre l’ensenyament de la llengua “entre aquells que no la tenen com a llengua familiar”. Fins ara ja s’han rebut més de 140 comunicacions, que ara estan en mans del comitè científic per ser validades.
{{ comment.text }}