Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

50 anys dalt del camió

Transports Casellas, de Sant Pere de Torelló, va néixer el 28 de maig de 1962.

  • El 9 Nou
  • 19/06/2012 | 19:52
  • 0

Del primer camió, marca Ebro, que “era la millor després de la Pegaso”, en va pagar 190.000 pessetes. Si ara n’hagués de comprar un de nou se’n faria uns 75.000 euros. Una manera com una altra per entendre com ha canviat el món del transport en 50 anys. El santperenc Xavier Casellas els va celebrar el 28 de maig passat. Després de treballar com a camioner de l’Agència Nord, de Torelló, aquell maig de 1962 va decidir plantar-se pel seu compte “perquè m’agradava l’ofici i m’agraden els camions”, dues premisses bàsiques per tirar endavant un negoci familiar que avui continuen tres dels seus fills: Xavier, com a gerent i també conductor, i Anna i Dolors, en tasques de logística i administració de l’empresa.

El fundador, avui amb 79 anys, recorda que la torneria de Sant Pere va ser en aquells inicis un dels motors que més el va empènyer a muntar la seva pròpia empresa. I la confiança que rebia, un altre: “Tenia claus de cases i de tallers per anar-hi a recollir directament la càrrega que havíem de repartir”, recorda. La base ha estat, des de sempre, la ruta diària a Barcelona, que és la que encara manté. Mig any després d’obrir l’empresa “ja vam haver de comprar un segon camió”, i la flota va anar creixent fins a arribar a 12 treballadors i 7 vehicles, “però si comptem la gent que ha passat per casa són molts més; Transports Casellas ha estat una escola de conducció per a molts camioners”, explica. Com per exemple aquell a qui després d’un mes formant-se com a transportista se li va encarregar un repartiment de cadires a Barcelona i va tornar al vespre amb mitja càrrega pendent de distribuir. “Es veu que es va atabalar. Un cop a casa va dir que sortia un moment a prendre la fresca i ja no va tornar mai més”.

Dels milions de quilòmetres acumulats en aquests anys, Casellas també guarda records de la Guàrdia Civil i dels burots que controlaven els accessos a Barcelona “en temps dels grisos”, quan per 25 pessetes de propina “t’estalviaves que et regiressin la càrrega, si era de menjar”. I de la Guàrdia Civil, li ha quedat gravat per sempre aquell dia que el van escortar des de Malla fins a l’entrada de Sant Pere “perquè una sobrecàrrega a l’alternador em va fondre dos jocs de bombetes, i m’havia quedat sense llums a plena nit. No crec que avui ho fessin els Mossos, això…”.
Com tots els sectors, el del transport també pateix la crisi. “Si baixa l’activitat baixa la distribució”, diu. Ara, la flota de Transports Casellas és de quatre camions. Però malgrat tot, cada dia, a quarts de 6 del matí, algun d’aquests continua deixant el garatge per anar a Barcelona.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.