La música d’Heitor Villa-lobos –que va sintetitzar en la seva obra les influències clàssiques amb les arrels africanes i indígenes– ha servit d’inspiració per a ‘Ritme i figures’, que es representarà aquest dissabte i diumenge a l’Institut del Teatre.
Bebeto Cidra ha escollit la música de la Segona sonata per a violoncel i piano de Villa-lobos per crear una coreografia que interpretarà tot sol, acompanyat per la pianista Gilda Oswaldo Cruz –brasilera també establerta a Catalunya– i el violoncel·lista vigatà Marçal Ayats.
“És una obra notable, però difícilment executable”, tant des del punt de vista d’expressió corporal com de música. Sobre aquesta base, ha creat un espectacle “auster, simple, però de gran càrrega emocional”, explica el mateix Bebeto Cidra. “M’ha retornat a la infància, als orígens… he pensat en la meva besàvia, que era guaraní i parlava en aquesta llengua a la meva àvia”, diu el ballarí.
El pont cultural que va construir Heitor Villa-lobos entre la música de dos continents s’impregna, d’aquesta manera, d’un component personal i vital. Gilda Oswaldo Cruz comparteix una semblant experiència a cavall entre dos mons i una profunda admiració per l’obra del compositor brasiler: “Villa-lobos es trobava a gust tant amb la música popular com amb l’erudita”, afirma la pianista.
Bebeto Cidra va haver de suspendre l’estrena d’aquesta obra, prevista inicialment per al passat mes de juny, per un problema físic que li impedia ballar. Una vegada superat, ha volgut estrenar aquesta obra a la ciutat on la seva companyia resideix des de fa quatre anys, i també vol portar-la a altres llocs de Catalunya, però res no l’il·lusionaria més que representar-lo al Brasil, on aquest any es commemora especialment el 50è aniversari de la mort de Villa-lobos.
{{ comment.text }}