Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Bebeto Cidra completa la trilogia de dansa sobre les suites de Bach

El ballarí d’origen brasiler establert a Vic Bebeto Cidra tanvca des d’aquest dijous i fins el dia 25 la triologia que ha dedicat a Johann Sebastian Bach. Ho fa amb “Invisible”, una obra inspirada en l’última època del músic alemany, quan ja havia perdut la vista.

  • El 9 Nou
  • 22/10/2009 | 10:00
  • 0

Primer va ser la contundent coreografia “Solochelobach” (2007) i després, “Scordatura” (2008), una creació més pausada i didàctica. Ara, amb una mirada més íntima, “Invisible” tancarà la trilogia que Bebeto Cidra ha creat entorn de la figura i l’obra de Johann Sebastian Bach.

L’estrena de la tercera part tindrà lloc aquest dijous, a les 9 del vespre, a l’Institut del Teatre d’Osona, on es representarà fins al dia 25. L’espectacle, que s’havia de presentar la primavera passada, es va haver d’ajornar per una lesió de Bebeto Cidra.

Amb renovades forces, el ballarí i coreògraf d’origen brasiler, establert des de fa anys a Catalunya, atura la seva mirada en l’espiritualitat de Bach. Al final de la seva vida, el compositor havia perdut la visió i, malgrat l’absència de llum, la buscava més enllà del món visible.

Bebeto Cidra recorda una frase atribuïda a Leonardo da Vinci (“La llum no es veu, el que es veu és el reflex de la llum sobre les coses”) per explicar el sentit d’un espectacle “en el qual volem ballar des d’un lloc diferent a les anteriors obres”.

Tal com Bach estava absent d’ell mateix i continuava creant, Bebeto Cidra vol que Invisible sigui “un reflex del moviment i del cos dels ballarins”. La connexió entre el món interior i exterior, entre el material i l’espiritual –entre el visible i l’invisible, per tant– se situa al centre de la creació.

El mateix Bebeto Cidra és un dels tres intèrprets de la coreografia, juntament amb les ballarines Iris Heitzinger i Natalia Jiménez, de la seva companyia. El ballarí italià Guido Tuveri ha dirigit l’obra, aplicant un mètode d’introspecció creativa que ell mateix ha desenvolupat. Un mètode que consisteix en “deixar la ment de banda” i ballar “connectat amb el moment en què estàs ballant, i no amb el resultat”.

Exercicis de meditació han ajudat a assimilar aquesta manera de treballar, que la ballarina Natalia Jiménez defineix com “viure l’aquí i ara”, des del mateix escenari mentre la seva companya Iris Heitzinger destaca “el paper de l’escena i el públic”.

Després de l’estrena d’aquesta última part. Bebeto Cidra ja prepara una fusió de la trilogia, en un espectacle d’una hora i quart de durada que es podria estrenar l’any 2010, en coproducció amb el Mercat de les Flors de Barcelona. En aquest cas, la companyia incorporaria fins a sis ballarins i la música seria a càrrec d’un quartet de corda, amb dos violoncels, violí i viola.

La música de Bach, igual que en les dues primeres parts de la trilogia, la posarà el violoncel·lista vigatà Marçal Ayats, satisfet d’aquesta trobada entre la música barroca i la dansa contemporània. “Era un repte, i poc a poc, ha anat sortint la connexió”, fins al punt que, assajant, “ja sortien coses que mai no havien sortit”.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.