EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El Museu Episcopal de Vic impulsa una xarxa europea de museus d’art medieval

Reuneix vuit museus europeus de sis països, que es van trobar a Vic.


El 9 Nou
19/02/2016

Són vuit museus europeus de dimensions mitjanes o petites, on les col·leccions d’art medieval tenen un protagonisme destacat. Alguns ja treballen conjuntament des de fa anys, i altres s’hi han incorporat darrerament. La setmana passada, els responsables d’aquests museus es van reunir a Vic per fer la primera trobada formal de la Xarxa de Museus d’Art Medieval d’Europa, coincidint amb el final de l’exposició “Viatjar a l’edat mitjana” del Museu Episcopal de Vic (MEV), que ha estat un dels principals impulsors d’aquest grup juntament amb el Musée National du Moyen Age de París, més conegut com el Musée de Cluny.
Els dos socis fundadors tenen relació fluïda des de fa més de deu anys, amb intercanvis de peces i “una coneixença de les respectives col·leccions”, explica Josep M. Riba, director del MEV. Per a l’exposició “Viatjar a l’edat mitjana”, van treballar també amb el Museo Nazionale del Bargello, de Florència, i el Museum Schnütgen de Colònia, amb els quals porten cinc anys de coneixença. Darrerament s’han afegit a la xarxa el Palazzo Madama-Museo Civico d’Arte Antica de Torí, el Musée Provincial des Arts Anciens du Namurois de Namur, el Museum Mayer van den Bergh d’Anvers i el Museu Catharijneconvent d’Utrecht. Vuit socis de sis països –Catalunya, França, Itàlia, Alemanya, Holanda i Bèlgica– que són “referents en l’àmbit medieval”, explica Riba. L’exposició sobre el viatge, que ha estat a París, Florència i Vic, és un exemple del potencial d’aquesta xarxa. Però n’hi ha més: “Comencem a explorar altres possibilitats, ens anem cohesionant, sense presses”. La reunió a Vic va servir per començar a parlar de futures exposicions o de projectes de difusió. “El que volem és provocar la fascinació pel món medieval”, afirma Marc Sureda, conservador del MEV i pare de la idea de la primera exposició conjunta, que ha estat un èxit.
A punt de complir-se els 14 anys de la inauguració del seu nou edifici, el MEV arriba a un dels objectius que s’havia proposat des de l’inici, el de posicionar-se a Europa. “Tenim un passat compartit que neix amb el romànic”, diu Josep M. Riba. El triangle París-Florència-Vic que ha propiciat l’exposició “Viatjar a l’edat mitjana” és suggerent. “No som cap d’aquestes dues ciutats, però tenim un gruix cultural molt elevat”, diu Riba. L’exposició també ha iniciat una col·laboració del MEV amb l’Institut Europeu de la Mediterrània, que han organitzat conjuntament un cicle de conferències. Dijous passat va tenir lloc la darrera, un col·loqui en què participava Marc Sureda, al costat dels conservadors de Cluny i del Bargello, Michel Huynh i Benedetta Chiesi.
La propera exposició temporal que acollirà el MEV serà en el marc de Vic Capital de la Cultura Catalana 2016, i s’inaugurarà el proper dia 4 de març. Es tracta de la mostra “116 anys de pintura catalana”, un recorregut per la pintura del segle XX a través de l’obra d’alguns dels creadors més destacats i tenint en compte els corrents artístics que, amb un ordre no sempre cronològic, configuren la història cultural de Catalunya. S’hi reuniran obres de Casas, Mir, Picasso, Miró, Dalí, Tàpies o Ràfols Casamada, entre altres, i es podrà veure fins al dia 25 de juny.

5.644 viatges en el temps.
Diumenge va tancar les portes l’exposició “Viatjar a l’edat mitjana”, que des del passat 24 d’octubre han visitat un total de 5.644 persones, segons dades del MEV. La pràctica totalitat d’aquests visitants han aprofitat l’oferta d’entrada combinada, que els permetia veure tot el museu. En relació amb els mateixos mesos de l’any passat, el nombre de persones que han passat pel MEV s’ha doblat, fet que indica l’atractiu que ha tingut la mostra sobre el viatge. Ha estat la més concorreguda de les exposicions temporals que s’han fet en 14 anys de l’actual MEV, malgrat haver-se escaigut en mesos de tardor-hivern, que són temporada baixa. Per primera vegada, però, el MEV va estirar visitants del Mercat Medieval durant el pont de la Puríssima, amb la proposta d’una visita guiada que va omplir totes les places disponibles. “També han vingut molts grups culturals, i també hem detectat gent de Vic que encara no havia entrat al museu”, explica Carme Comas, la responsable de difusió del MEV. La campanya feta a través de Vic Comerç va influir-hi. “Es va perdent la por d’entrar al museu”.
L’argument entorn del viatge, “una experiència que tots hem viscut”, junt amb la imatge de peces molt destacades –des de l’espectacular sella de muntar de luxe italiana del segle XV fins a la curiosíssima taula plegable francesa de la mateixa època– han estat un imant per atreure aquests visitants. I per arribar aquí, els préstecs de peces entre els quatre museus organitzadors han estat fonamentals. Objectes que sense una gran confiança mútua potser no haurien sortit dels respectius museus. “Nosaltres hem cedit pintura mural i sobre taula”, diu Josep M. Riba. El Musée de Cluny, per exemple, va aportar un astrolabi del segle VII que havia comprat recentment i que ni tan sols s’ha vist encara a París. I és que l’exposició ha tingut versions diferents en cada un dels tres llocs on s’ha exhibit: “El mateix esquema, però amb una museografia canviada”, diu Marc Sureda. El conservador del MEV la veu com un model del que poden ser futures col·laboracions: que siguin “interessants per al públic, però que permetin fer una aproximació seriosa als temes”.

LA PREGUNTA

Veu bé l’avançament electoral a Catalunya?

En aquesta enquesta han votat 856 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't