Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Els teatres de Calldetenes, Torelló i Vic pacten evitar fer-se la competència i promouran les creacions d’Osona

El Cirvianum, L’Atlàntida i el Teatre-Auditori de Calldetenes enceten col·laboració rere la marca Teatres d’Osona.

  • El 9 Nou
  • 12/10/2010 | 14:00
  • 0

Teatres d’Osona. És la marca que aixoplugarà, d’entrada, el Cirviànum de Torelló, L’Atlàntida de Vic i el Teatrere-Auditori de Calldetenes, els tres teatres municipals que ara mateix mantenen programació estable d’arts escèniques professionals a Osona. Una novedosa fórmula de col·laboració amb el doble objectiu: no ‘contraprogramar-se’ i donar suport als creadors osonencs. Tot un punt i apart a qualsevol “malentès” previ.

S’ha imposat el sentit comú. El que ara es qualifica de “simple malentès” va resultar ser un punt d’arrencada. Els recels que va provocar a Torelló que Vic decidís batejar L’Atlàntida com a Centre d’Arts Escèniques d’Osona ha quedat en una anècdota, i els tres teatres amb programació professional estable (Torelló, Vic i Calldetenes) han aprofitat per rubricar una via de col·laboració sòlida, tant per evitar de trepitjar-se a l’hora de programar, com per potenciar la feina dels grups professionals de la comarca.

La proposta d’entesa s’aixopluga rere una marca pròpia, Teatres d’Osona, i es va presentar –en roda de premsa al Consell Comarcal, territori neutral– el primer “full de ruta”, en paraules de Pep Tines, programador del Teatre Cirvianum. L’objectiu últim és “rendibilitzar recursos i idees, i col·laborar en la promoció de les arts escèniques de la comarca i per la comarca”, va remarcar Tines.

La proposta, encara incipient, avançarà en una doble direcció. D’una banda, consensuant i coordinant les programacions estables dels tres teatres per rendibilitzar recursos tècnics i econòmics. Per això, es fixaran “reunions periòdiques” entre els tres programadors, un fet que obre la porta a la possibilitat que cada teatre “vagi agafant una línia d’especialització concreta”, segons va insinuar el mateix Tines.

L’altra cavall de batalla de Teatres d’Osona serà fer costat a l’escena professional i semiprofessional de la comarca. Cada un dels tres equipaments contractarà, semestralment, una producció de factura osonenca. A més, cada mig any s’obrirà una convocatòria per a projectes d’espectacles d’arts escèniques fets per grups o artistes d’Osona o clarament vinculats a la comarca.

D’entre els muntatges que es presentin (es valoraran aspectes com la potenciació de la interculturalitat, la voluntat de professionalització o la projecció supracomarcal), com a mínim un d’ells s’inclourà a la programació dels tres teatres el semestre següent, i Teatres d’Osona en pagarà el 50% del catxet. Fins al 31 d’octubre ja s’ha obert el primer termini per presentar propostes.

Tot i que arrenca amb aquests tres equipaments, Teatres d’Osona resta obert a d’altres sales de la comarca que puguin acabar tenint una programació professional estable, com Manlleu o Centelles. “Això no és una cosa tancada, i si acabem sent sis en lloc de tres, tot això que guanyarem”, van remarcar.

De “molt interessant” ha qualificat la iniciativa el regidor de Cultura de Vic, Xavier Solà, que ha lamentat no haver pogut assistir a la presentació de dimecres per la coincidència amb el ple municipal. “Hem de compartir estratègies i objectius. No ho podíem plantejar en termes de competència”, ha remarcat. El repte, ara, és clar: “Si tot això no serveix per sumar nous espectadors al teatre, ens hem equivocat”.

El suport a la creació escènica de la comarca que impulsarà Teatres d’Osona no inclou, d’entrada, el teatre amateur. “En un futur ens hem compromès a buscar una plataforma per potenciar també aquest teatre amateur”, va remarcar Ramon Ferrer. La ratlla entre uns i altres sembla clara: “Es potenciaran els grups amb voluntat clara i manifesta de professionalitzar-se”.

La presentació, al Consell, va anar a càrrec d’Anna Maria Arumí i Jaume Parramon, regidora de Cultura i programador del Teatre-Auditori, de Calldetenes; Núria Güell i Pep Tines, regidora de Cultura i tècnic del Cirvianum, de Torelló; i Lluís Vila d’Abadal i Ramon Ferrer, director de la Fundació Estudis Musicals de Vic i programador de L’Atlàntida.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.