Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Emili Teixidor i Ricard Torrents dialoguen sobre els escenaris literaris en un dels de la novel·la “Pa negre”

Emili Teixidor i Ricard Torrents van dialogar dissabte sobre els escenaris literaris. Ho van fer a la galeria de l’antic convent de Sant Tomàs, on Teixidor situa part de la novel·la “Pa negre”.

  • El 9 Nou
  • 19/10/2009 | 18:00
  • 0

Sota el títol “Memòria i anamnesi en la literatura”, els escriptors Emili Teixidor i Ricard Torrents van mantenir, aquest dissabte a la tarda, un diàleg que va servir de cloenda del V Seminari de Patrimoni Literari, unes jornades organitzades per Espais Escrits i la Fundació Jacint Verdaguer amb la col·laboració de la Institució de les Lletres Catalanes que, aquest any, giraven al voltant de la memòria literària.

El diàleg es va mantenir en una de les ales de l’antic convent de Sant Tomàs de Riudeperes. Aquesta històrica galeria és un dels pocs espais que es manté en bon estat, però “és un espai molt present a la novel·la “Pa negre”, d’Emili Teixidor”, deia dissabte Torrents mentre Teixidor afirmava amb el cap.

Des de la galeria, els assistents podien veure la casa de Can Tona, i situar-se en els espais que la novel·la descriu, com la font del Desmai o la casa de pagès que porta el nom del llibre.

El fet de celebrar l’acte en aquest indret pretenia patrimonialitzar el convent i reivindicar un lloc ple de ressons literaris, ja que avui no es pot visitar perquè està en un estat de conservació molt precari, i tant Jacint Verdaguer com Emili Teixidor hi situen algunes de les seves narracions.

Després de fer quatre pinzellades sobre l’argument de “Pa negre”, Ricard Torrents va situar alguns dels espais escrits on conflueix la realitat i la ficció, com Can Tupí, la casa dels avis del protagonista; l’Andreu, que correspon a Can Soca, i és l’escenari de les primeres pàgines de l’obra; o “el poble de les fàbriques”, on treballa la mare de l’Andreu, que es refereix a Roda de Ter. Teixidor assegura que “abans, Roda estava ple de fàbriques, més que Manlleu, però ara, per fer la pel·lícula de “Pa negre”, han tingut problemes per trobar una fàbrica, i han hagut de gravar a Manlleu”.

Actualment, però, l’escenari de “Pa negre” aguanta dues infraestructures, l’Eix i la MAT, “que conviuen amb polígons industrials que omplen la Plana de totxo. Amenacen la connectivitat amb els espais escrits i el futur de la creativitat”, deia Torrents.

El lloc triat per a la cloenda d’aquestes jornades era el convent de Sant Tomàs de Riudeperes, indret carregat de simbologia literària. També hi ha qui l’anomena Sant Tomàs dels frares, ja que va ser una antiga canònica que al segle XI es va adaptar a la regla augustiniana i al segle XVI es va transformar en un convent franciscà.

Jacint Verdaguer, a la narració “Dins un convent abandonat”, ja explica que, alguna nit durant la revolució de 1868, havia fet guàrdia al convent amb una manta i una carrabina, i Emili Teixidor, a “Pa negre”, situa en el convent de Sant Camil el pare Tafalla, el novici i els tísics que prenen el sol a la galeria. La galeria on el mateix Teixidor i Ricard Torrents van mantenir dissabte la conversa.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.