Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Girona diu prou al mal ús dels aparcaments per a minusvàlids

Forces veïnals deixen clara la necessitat d’enfortir la pena a qui utilitza l’espai reservat de forma irresponsable.

  • El 9 Nou
  • 04/02/2016 | 12:38
  • 0

Girona és una de les ciutats que està de moda. Viu un cicle positiu, si mirem des d’una perspectiva simplista i mediàtica. Sortir més sovint als mitjans de comunicació no és sinònim de millora en alguns dels aspectes que més preocupa els gironins. La nova legislació sobre les terrasses de bar durant la nit, el rodatge de Joc de Trons i l’ampliació del carril bici, van provocar molt d’aldarull, debat i divisió entre els ciutadans. Però com en moltes ocasions, un metafòric paraigües, anomenat crítica, aixopluga a diversos per igual. Tots els gironins estan cansats dels problemes que hi ha per trobar aparcament.

L’ampliació de la ciutat no ha estat proporcionada a la disponibilitat de pàrquing, i és difícil moure’s amb facilitat per la ciutat. Per això, el consistori de l’exalcalde Carles Puigdemont va ampliar el carril bici, però no ha funcionat com s’esperava. On hi ha més pàrquing és a la gran superfície comercial Espai Gironès. Un altre factor més que ha d’afrontar el petit comerç.

Tant sols en l’any 2015, la Policia Municipal de Girona ha retirat un total de 47 targetes de discapacitats falsificades. El nombre de denúncies per fer un mal ús dels espais reservats a persones amb discapacitat ascendeix. La ciutadania ha pressionat a l’ajuntament per blindar la legislació en protecció d’aquests espais reservats. “Els que complim les normes, a pringar, com sempre!”, declara l’Antonio, veí del carrer Emili Graït, que afegeix: “jo sempre veig joves aparcant al lloc dels discapacitats i el polis mirant!”. Una comerciant del Barri Vell declara: “Les persones discapacitades formen part de la ciutat com qualsevol altre, sempre veig infraccions”, i afegeix: ”Prous dificultats passen com perquè un adolescent prioritzi retallar una mica de camí que ser solidari”. És un problema de pàrquing o pur civisme?

Joan Alcalà, tinent d’alcalde i regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona declarava als mitjans que es fomentarà la vigilància d’aquests espais: “La Policia Municipal ha de vetllar per fomentar els valors cívics i aquests inclouen, entre moltes altres mesures, fer un bon ús tant dels aparcaments reservats com de les targetes acreditatives, ja que no són un privilegi sinó una necessitat per a les persones amb discapacitat. Males pràctiques com aquestes perjudiquen les persones que realment ho necessiten i, per això, intensificarem els controls policials per eradicar‐les”.

L’ocupació d’estacionaments per a discapacitats per persones que no ho són és una de les infraccions que recull l’Ordenança Municipal de Circulació (OMC). La trampa més utilitzada és la de fer ús de la targeta en absència del titular, o bé amb les dades manipulades, reproduïdes o falsificades del document original. Amb la llei anterior, davant d’aquestes infraccions la policia tan sols podia denunciar amb efectivitat aquells casos en els quals el conductor era present en el moment de la denúncia, atès que era l’única forma per poder contrastar la fiabilitat de la targeta. Cal aclarir, però, que les falsificacions són fàcilment detectables, ateses les mesures de seguretat de la targeta original.

Ara, amb la nova llei, l’ús fraudulent comporta dues sancions diferents: la d’aparcament en zona reservada per a persones amb necessitats específiques, acompanyada de la retirada del vehicle al dipòsit municipal, i la de l’ús fraudulent. La primera es fa d’acord amb l’Ordenança Municipal de Circulació i porta associada la retirada del vehicle al dipòsit municipal, mentre que la segona es fa en aplicació de la nova llei.

Però el modus operandi estrella és la utilització de la targeta en absència del titular. “La mala praxi ve motivada per la falsa creença que la targeta permet l’aparcament del vehicle en zones reservades, quan la realitat és que la legitimitat de l’ús de l’espai la té la persona amb la discapacitat, no els familiars ni el vehicle”, ha explicat el regidor Joan Alcalà al Punt Diari.

L’agent Alberto ens comenta que tot és competència de la policia local, fet lògic per prioritzar la urgència, però alguns creuen que es podria vigilar més. Quan el conductor va a recollir el vehicle, se l’identifica i se li notifica la denúncia i l’acta, s’escolta el motiu pel que té una targeta fraudulenta i se li intervé com a objecte de prova. Finalment l’acta A124PL es tramita al departament corresponent de la Generalitat, per tal d’iniciar un expedient sancionador. Queda clar que falta molt per millorar i no s’ha de prioritzar només l’aspecte mediàtic, com pretenen alguns.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.