Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

L’eliminació dels concerts gratuïts, eix central de la jornada de debat per a professionals del Mercat de Música Viva de Vic

La gratuïtat o no dels concerts i la possibilitat que programadors musicals públics i privats trobin sinergies que estableixin mètodes de treball confluents han estat els temes més debatuts durant la jornada d’aquest dijous.

  • El 9 Nou
  • 17/09/2010 | 8:20
  • 0

La programació musical en temps de crisi ha estat el tema central de la primera jornada tècnica per a professionals al Mercat de Música Viva de Vic (MMVV). La gratuïtat o no dels concerts i la possibilitat que programadors musicals públics i privats trobin sinergies que estableixin mètodes de treball confluents han estat els temes més debatuts durant la jornada d’aquest dijous.

El gerent de la Fira Mediterrània de Manresa i ponent de l’acte, Jordi Bertran, ha proposat l’eliminació de la gratuïtat dels concerts com un factor important en la recuperació pel sector. Bertran ha apuntat que ‘aquesta tendència genera uns hàbits perversos’ i ha afegit que la gratuïtat s’ha convertit en ‘un greu problema’.

La jornada tècnica ha congregat a l’Edifici del Sucre de Vic uns 150 professionals del ram. L’acte ha començat amb la intervenció de les autoritats i a continuació el gerent de la Fira Mediterrània de Manresa i director artístic del Festival Internacional de Música Popular i Tradicional de Vilanova i la Geltrú, Jordi Bertran, ha presentat una ponència sobre les xifres dels circuits musicals a Catalunya. Després del descans, diferents agents, tant públics com privats, han participat a la taula presidida per Bertran sobre ‘com mantenir l’oferta musical en el context de crisi’.

Durant la ponència, Bertran ha adoptat una posició crítica amb l’administració i ha reclamat una millor distribució de competències i pressupost dedicat a la cultura. En aquest sentit ha assenyalat que ‘nosaltres no tenim força per dir quants gestors culturals són necessaris en un municipi’; en canvi, ‘sí que es té clar quants llits d’hospital són necessaris per cada mil habitants’.

Jordi Bertran també ha fet referència al desequilibri territorial pel que fa al mapa dels festivals. ‘Tenim molta feina a Catalunya’ ha puntualitzat, referint-se al fet que el país compta amb tres grans festivals a Barcelona capital, un a comarques de Barcelona i un altre a Girona. I ha reivindicat que l’acció de Govern s’hauria de situar en corregir aquest panorama tan desequilibrat.

Bertran ha deixat molt clar que no ha vingut al Mercat amb un ‘llibret de receptes anticrisi’ sota el braç però sí que ha apuntat diferents estratègies per treballar millor. Ha destacat la substitució d’artistes estatals i internacionals per d’altres de nacionals sense renunciar a la qualitat; i també ha assenyalat la potenciació de l’exportació. En canvi, ha afegit, ‘altres organitzadors han redimensionat l’oferta’.

Bertran ha finalitzat la seva intervenció fent diverses propostes que, segons el seu punt de vista, caldria dur a terme per aconseguir una bona salut en el sector. La reclamació de l’eliminació dels concerts gratuïts és, segons Bertran, un dels punts clau ja que ha generat ‘uns hàbits perversos’ en el públic. També ha apuntat a la creació de nous públics o generar noves estratègies de preu.

Durant la taula sobre ‘com mantenir l’oferta musical en el context de crisi’, el ponent Víctor Garcia de Gomar, de l’Auditori – Palau de Congressos de Girona, ha fet referència a l’estratègia de ‘Preu obert’. Segons ha relatat, l’experiència que els ha reportat aquesta estratègia és molt positiva ja la recaptació final de taquilla és superior al del pagament d’una entrada. Garcia ha explicat que el públic entra al concert i és quan surt que ha de fer una donació ‘segons el seu grau de satisfacció’. Ha apuntat que no és una fórmula de la que es pugui abusar però ‘ens serveix’.

El ponent Jordi Bertran, ha proposat als integrants de la taula ‘com mantenir l’oferta musical en el context de crisi’ fer un exercici de reflexió. Els participants a la taula, d’àmbit públic i privat, havien de canviar el seu rol i explicar al públic quin seria el seu decàleg a l’hora de treballar en àmbit públic o privat. En aquest punt, Víctor Garcia ha fet incís en el fet que caldria que àmbit públic i privat ‘treballéssim conjuntament’.

Segons Ferran López de Produccions Contrabaix i participant a la taula, caldria tendir a una situació en què públics i privats treballessin junts per tal ‘d’evitar disfuncions’.

Un altre dels participants a la taula, Ferran López de Produccions Contrabaix, ha destacat que ‘és difícil tenir contacte amb les escoles de música’ que és on s’educa ‘el nostre públic futur’.

El tema del caixet que cobren els artistes pels seus concerts també ha estat tema de reflexió. Segons Bertran, caldria repensar l’alt caixet que estan cobrant els artistes per concert. Ha explicat que el caixet ha augmentat en un 20% durant els últims anys; una dada amb la que, segons Bertan ‘s’ha d’anar amb compte’.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.