Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Maquillatges de pel·lícula

El centellenc Jordi Morera és maquillador professional i ha treballat en films com ‘Lo imposible’ o ‘El orfanato’.

  • El 9 Nou
  • 31/01/2014 | 19:49

Un nen empaita el seu pare. L’home està ajudant a maquillar els dimonis del grup de teatre El Triquet, de Centelles. “Jo no actuava però sempre estava entre vestidors”. Anys després, un jove empaita el seu pare. L’home està ajudant a fer unes màscares de La guerra de les galàxies per a la comparsa de carnaval d’El Triquet. “Allà m’hi vaig acabar de ficar”. Nascut a Centelles l’any 1984, Jordi Morera és maquillador professional i últimament ha treballat per a films de la talla de La piel que habito, Lo imposible i El cuerpo. D’aquest últim, està especialment orgullós de la rèplica del tors de l’actriu Belén Rueda que es mostra a l’escena del dipòsit de cadàvers. Morera és autònom i aquest any ha treballat una petita temporada a Berlín en un videoclip i tres pel·lícules.

Morera va cursar dos anys de maquillatge en una acadèmia privada i, més que la branca de bellesa, li interessava la del maquillatge tridimensional i efectes especials. “Vaig estudiar però em considero autodidacte; aprens poc a les acadèmies”, assegura Morera, que de seguida es compra el llibre del making off d’El hobbit o mira vídeos a YouTube per aprendre. La seva entrada professional al món del maquillatge comença amb la pel·lícula El perfum: “Treballava en una fàbrica i vaig veure que es buscava personal per al departament de props, d’attrezzo especial que no es pot comprar: armes falses, rèpliques de rates, les cadenes del protagonista…”. En aquest sentit, el departament de props també “va molt lligat” al d’efectes especials de maquillatge, segons Morera: “No només ets maquillador sinó també pintor, una mica químic, escultor, fas rèpliques de cossos, algun mort…”.

El maquillador de Centelles va treballar i aprendre en un taller petit en què feia màscares per al carnaval de Sitges, fins que el 2006 li van presentar en una fira d’Anglaterra els guanyadors de l’Oscar al millor maquillatge pel film El laberinto del fauno, l’empresa barcelonina DDT. I el van fitxar per ajudar als maquillatges d’El orfanato, Hellboy 2 o Biutiful, entre altres. En l’àmbit local, ha intervingut en el maquillatge de les versions deCats i La botiga dels horrors de la companyia teatral centellenca i de curtmetratges per al concurs Julius.

“És una feina bastant inestable per a la majoria d’autònoms, però fins ara no em puc queixar”, diu Morera. El centellenc també explica que en el món del maquillatge “pots treballar dos mesos en una cosa que acaba sortint pocs segons” i que, durant un rodatge, potser ha d’improvisar perquè hi pot haver canvis d’última hora. Pel que fa a la simbiosi entre efectes digitals i maquillatge, Morera opina que es complementen: “On no arriba l’un arriba l’altre. Digital sol, canta. En canvi, quan es combinen tots dos, funciona molt millor”.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.