Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Mireia Salgot: “Hem d’anar pel camí del digital, el paper el valorem molt, però ens ocupa un espai”

Entrevistem a Mireia Salgot, la nova directora de la Biblioteca Ricard Torrents de la UVic perquè ens expliqui el seu nomenament i com treballen a la Biblioteca.

  • El 9 Nou
  • 11/04/2016 | 9:56
  • 0

– Què va suposar que et nomenéssin nova directora de la Biblioteca?

– Home, doncs d’entrada vaig tenir l’oportunitat de presentar-m’hi. Perquè això va ser un concurs, diguéssim, intern de la institució i per mi va ser una satisfacció. Ja feia temps que hi treballava, estava també en un moment professional i personal que em va semblar que era de ben aprofitar. M’ha suposat, d’entrada, un reconeixement i una aposta des de la institució per una persona que és a dins. Era una persona que estava treballant a la Biblioteca des de ja feia temps. I per l’altra banda, doncs l’engegada a nivell professional d’un nou projecte amb nous reptes i noves il·lusions.

– Abans de ser la directora vas ser la responsable de l’Àrea de Suport de Recerca de la Biblioteca. Quina o quines eren les tasques que feies?

– Si, aquesta àrea continua existint i la porta una altra persona. El tema de la recerca és un tema que creix amb molta força en totes les universitats, a la nostra també des de fa cinc o sis anys ha crescut d’una manera exponencial, i s’ha vist la necessitat que, des de molts serveis transversals, podem crear serveis de suport. L’Àrea de Suport de Recerca el que fa, bàsicament, és treballar en el suport directe als investigadors amb el tema de la publicació, ajudant-los a seleccionar les publicacions on ells les prestin i on tindran més impacte dintre de les seves disciplines. I això repercutirà de manera positiva en els processos d’acreditació que es presenten per doctors, per degradats, etc. Ajudar, també, amb tota la part de més visibilitat del perfil, de les xarxes socials i com poden donar a conèixer la tasca investigadora que estan fent. També estem treballant en un projecte de gestió del currículum de l’investigador amb una eina que s’ha implantat des del curs passat. I, a més, tot el que és la part de gestió de coordinació del repositori institucional, que és el nostre portal que portem des de la Biblioteca, on publiquem tot el coneixement en obert que es produeix en la nostra institució. Des de treballs de l’alumne que són excel·lents, documentacions institucionals i, com no, tots els articles i llibres que van publicant els nostres professors i investigadors.

– Des del 1994 que treballes a la Biblioteca, quina va ser la teva primera tasca o feina que vas realitzar?

– Ja quasi no me’n recordo, però… Jo vaig entrar en una jornada molt reduïda, perquè en aquell moment en l’any 94 s’havia creat una facultat nova, que era l’escola de Traducció i Interpretació i, llavors allà, van necessitar d’una persona per estar-se quatre hores al matí a la “mini” Biblioteca, i allà vaig començar.

– I per què la Biblioteca de la UVic?

– Doncs… Primer per un tema de proximitat geogràfica. Jo visc aquí a prop. I, després, perquè en aquell moment era un projecte creixent. La universitat va començar amb els seus estudis universitaris. Després, el 97 va ser declarada universitat i sempre hi hagut un ambient molt humà, molt proper. Som d’unes dimensions reduïdes que ens permeten conèixen’s tots i, també tenir els teus superiors d’una manera molt propera. I perquè és un projecte que penso que cada vegada va a més i que ens anem consolidant dintre del sistema universitari.

– Com a directora, de què t’encarregues dins la Biblioteca?

– Ara és més una tasca de gestió. Nosaltres estem organitzats en moltes àrees i unitats. Hi ha l’Àrea dels Usuaris, l’Àrea de Suport de la Recerca, tenim una àrea de fons i de gestió del nostre catàleg i del nostre contingut que tenim i una àrea de recursos informàtics. Del que es tracta és de coordinar-ho una mica tot, de participar en projectes més transversals que puguin sortir. Col·laborem amb l’Oficina de Recerca o amb l’Àrea TIC, entre d’altres àrees de la universitat. I d’anar complint una mica els objectius marcats pel curs, que en aquest curs en definitiva són repensar els espais actuals que tenim a la Biblioteca, ja que les biblioteques estan canviant; no són espais plens de llibres i de taules, són espais de treball, de col·laboració i molt equipats tecnològicament per als estudiants. S’ha acabat, una mica, la “biblioteca de silenci”. I una mica treballar de nivell global i a llarg termini amb la línia en què els espais ens ofereixin uns serveis una mica diferents. Continuar apostant molt fort pel suport a la recerca que estem fent. Tenim projectes nous de recerca, amb els quals estem treballant molt intensament. I implica-nos de dret en el tema de transformació digital que hi ha actualment en la universitat, el projecte de Diversity, que el que pretén és que la universitat vagi inicialitzant processos, canviant mecanismes de docència, aprofitant tot el tema digital que ens ha d’ajudar molt. Així, una mica serien aquestes les línies de treball.

– Bé, i suposo que no estàs sola. Tens un equip amb tu? Quanta gent sou treballant?

– Nosaltres aquí, ara amb la nova incorporació que se’ns produirà a finals de mes, serem 12 persones, 12 tècnics incloent-m’hi a mi i sis becaris.

– Tens projectes de futur en ment o noves mesures per a la Biblioteca?

– Sí, això que et comentava. Molt centrats en el suport de recerca i continuar treballant per aquí. Molt centrats en el projecte Diversity amb els nostres plans de formació. Se’ns ha demanat que, potser des de la Biblioteca ens impliquem més en tot el que és la formació i, ja no només dels elements que tenim nosaltres, com poden ser les bases de dades o com elaboreu treballs finals de grau, si no d’ampliar una mica el nostre àmbit a tot el que són més eines de xarxes socials, el Google Docs i eines que ens permeten compartir documents. És el que deia, canviar el concepte de l’espai. A part, no podem anar omplint de llibres. Hem d’anar, també, pel camí digital. El paper l’hem de valorar molt bé. Ens ocupa un espai, hem de ser molt racionals amb això.

– I treballeu amb biblioteques d’altres universitats?

– Sí. Nosaltres a nivell d’universitat som membres del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya, que té una àrea, per exemple de les TIC, on es troben els gerents i contracten gas a un preu més econòmic i això ho fan conjuntament totes les universitats. Té una àrea de biblioteques que treballem projectes que poden ser més o menys cooperatius conjuntament, com és per exemple la contractació de bases de dades per la recerca. Si som tots que la volem, doncs sumem i, així, els proveïdors ens poden fer un preu una mica més ajustat.

– I, així, breument, com funciona una biblioteca d’una universitat?

– El tema de la biblioteca és això. Té molts fronts oberts. Es treballa des de diverses àrees. No és només comprar llibres i posar-los als prestatges. Lògicament és adquirir el fons que el professorat necessita, tant per dur a terme les seves activitats de recerca com la seva activitat docent. És ajudar als alumnes a ser, que això seria la part més de formació i de ser més competents professionalment, també fem assessorament per dir que no tot el que trobes a Internet t’ho pots agafar i implantar-ho en el teu treball tan tranquil. Tota la part de la gestió de les nostres eines, és a dir, tot el muntatge que hi ha al darrere del programa informàtic que permet que vosaltres estigueu carregats a les bases de dades i podeu fer préstecs. Tota la banda, també, de la “nostra biblioteca digital”, que seria tot allò que no hi és en paper i tota l’altra part del suport de la recerca. Focalitzem molt clarament això: serveis destinats als investigadors, el suport té un valor afegit i els podem ajudar a conèixer com va tot el món de la recerca i la publicació.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.