El concert inaugural donarà tota la mesura de les possibilitats expressives d’aquest orgue amb el repertori que li serà més habitual: peces de música antiga d’entre els segles XVI i XVIII.
Modest Moreno és un especialista en aquest període, i sobretot en els compositors catalans i espanyols. “També hi tindrà cabuda música centreeuropea, perquè Bach va escriure obres per a aquest tipus d’orgue”, amb un sol teclat no desenvolupat. “Però sempre s’ha de tenir present que l’orgue és el mestre, el que diu què s’hi pot fer”, diu Modest Moreno, agafant les paraules de l’organista Montserrat Torrent.
L’organista ripollès ja coneix a fons l’orgue dels Dolors, perquè ha seguit de prop el seu procés de restauració, i el va tocar també en tota la cerimònia de benedicció, excepte en la peça que hi va estrenar monsenyor Valentí Miserachs: “M’agrada la dolçor que té i la claredat, té un so molt pur”. Un so diferent del de la majoria d’orgues que es poden escoltar, que no són tan antics. “La gent potser ho notarà, és mig to més baix respecte al to actual”, explica.
En tot cas, és el to i el tipus d’instrument en què devien pensar els compositors que formen part del repertori d’aquest divendres quan escrivien les peces: Pere Alberch, Antonio de Cabezón o Girolamo Frescobaldi, que van viure a cavall dels segles XVI i XVII, o Narcís Casanoves, Josep Elias, Antoni Soler, que ja pertanyen al XVIII.
Els noms de Bach i Mozart no faltaran en el programa, al final de la segona part, però també hi haurà un autor contemporani, el vigatà Josep Baucells. Ell és l’autor d’una altra peça composta expressament per a l’orgue dels Dolors, que s’estrena en el concert: el Tiento a 3 per a un orgue històric. La música de Baucells ja va ser present també en la inauguració de l’orgue, amb l’estrena de set breus composicions sobre temes gregorians. El concert començarà a les 8 del vespre.
{{ comment.text }}