Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Youtube: la gallina dels ous d’or?

Cada dia m√©s gent parla del fenomen ‚Äúyoutuber‚ÄĚ, que est√† revolucionant el m√≥n online i de la comunicaci√≥. Milers de joves dediquen llargues hores del seu temps a penjar v√≠deos de diferents continguts a la xarxa social Youtube. Ara b√©, √©s una feina com una altra? Es pot viure d‚Äôaix√≤?

  • El 9 Nou
  • 12/04/2016 | 15:06
  • 0

Com tots ens podem imaginar, √©s gr√†cies a la publicitat que alguns youtubers tinguin ingressos amb aquesta activitat. Un cop aquests comunicadors han donat el seu consentiment per tenir publicitat al seu contingut, la refer√®ncia d‚Äôingressos ve donada pel ‚ÄúCost per mil‚ÄĚ o CPM. Tot i aix√≠, no √©s senzill ja que Youtube t‚Äôobliga a complir una s√®rie de normes si es vol obtenir uns ingressos: elaborar contingut de qualitat i pujar nom√©s contingut apte per als anunciants (coneguts com a ‚Äúpartners‚ÄĚ). Popularment es creu que el ‚ÄúCost per mil‚ÄĚ assegura una retribuci√≥ d‚Äôun d√≤lar per cada 1000 visites, per√≤ aix√≤ no √©s ben b√© aix√≠.

De fet, els beneficis varien depenent del pa√≠s de resid√®ncia del youtuber. Un nordameric√†, s‚Äôemporta de 6 a 9 d√≤lars per visita; els brit√†nics, canadencs, australians, neozelandesos i austr√≠acs, de 5 a 8 d√≤lars; els alemanys de 5 a 11 d√≤lars; els pa√Įsos de parla hisp√†nica s‚Äôemporten molt menys. El CPM a Espanya i l‚ÄôArgentina, per exemple, √©s d‚Äôentre 0,79 i 1,00. Molt pitjor ho tenen pa√Įsos com Paraguai o Vene√ßuela (entre 0,07 i 0,11).

Això, però, no és tot. De les visites que reben aquests joves, només compten un percentatge, els que fan clic o es miren l’anunci. De totes les persones que ignoren els anuncis o que els tenen bloquejats, no en rebran ni un euro. A part de tot això, la plataforma Youtube encara els treu un 45% del que generen en concepte de comissió del que paga l’anunciant.

Aix√≠ doncs molts youtubers es veuen obligats a fer col¬∑laboracions directes amb diferents marques i empreses per poder seguir endavant amb el seu canal. √Čs dif√≠cil compaginar la vida de youtuber amb una professi√≥, ja que han de crear contingut setmanalment, gravar els v√≠deos, editar-los, ser actius a la resta de xarxes socials, assistir a diversos esdeveniments i aguantar la pressi√≥ de ser personatges p√ļblics. Molts d‚Äôells finalment s‚Äôhan vist obligats a renunciar a una de les dues coses. S√≥n xifres que demostren que per cada youtuber que es guanya b√© la vida, n‚Äôhi ha molt√≠ssims que ho fan per amor a l‚Äôart i dedicant-hi just les hores que poden.

Per entendre en què consisteix la vida a Youtube, es pot veure els exemples de les espanyoles Dulceida (https://www.youtube.com/watch?v=lfNSJKfUFyE) i Roenlared (https://www.youtube.com/watch?v=ACARUK4UP8U&index=24&list=LL8BibCOlyYWTEldHqs8eb1w), que expliquen en què consisteix la seva feina a la plataforma.

La revista Forbes va publicar el 2015 la llista dels 10 youtubers més rics del món en un any:

PewDiePie (39.860.000 subscriptors i 12 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/PewDiePie?hl=es&gl=ES

Smosh (33.000.000 subscriptors i 8,5 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/smosh

Fine Brothers (18.400.000 subscriptors i 8,5 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/TheFineBros

Lindsay Stirling (7.100.000 subscriptors i 6 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/lindseystomp

Rhett & Link (12.000.000 subscriptors i 4,5 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/RhettandLink

Com es pot comprovar, a Youtube, com en tantes altres coses, els homes tamb√© s√≥n els que m√©s guanyen. En aquest cas, per√≤, possiblement ser√† perqu√® els nois tamb√© s√≥n m√©s actius en aquesta xarxa i hi consumeixen m√©s que les noies. Sobretot en continguts relacionats amb v√≠deojocs, ja que els principals youtubers del m√≥n s√≥n tamb√© coneguts com a ‚Äúgamers‚ÄĚ per gravar-se mentre juguen amb diferents consoles.

A Espanya, el youtuber m√©s fam√≥s i amb m√©s seguidors, tamb√© ‚Äúgamer‚ÄĚ, √©s ‚ÄúelrubiusOMG‚ÄĚ (https://www.youtube.com/user/elrubiusOMG). Tot i que a Catalunya hi ha diversos youtubers com Dulceida i Marta Riumbau, als seus v√≠deos parlen sempre en castell√†, aix√≠ que √©s molt poc el contingut que podem trobar a Youtube en catal√†. Un dels canals en catal√† amb m√©s subscriptors √©s el de l‚Äôactriu barcelonina ‚ÄúLeopolda Olda‚ÄĚ (https://www.youtube.com/channel/UCrR37-lPS346hidqb8RsAbA).

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.