Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Youtube: la gallina dels ous d’or?

Cada dia més gent parla del fenomen “youtuber”, que està revolucionant el món online i de la comunicació. Milers de joves dediquen llargues hores del seu temps a penjar vídeos de diferents continguts a la xarxa social Youtube. Ara bé, és una feina com una altra? Es pot viure d’això?

  • El 9 Nou
  • 12/04/2016 | 15:06
  • 0

Com tots ens podem imaginar, és gràcies a la publicitat que alguns youtubers tinguin ingressos amb aquesta activitat. Un cop aquests comunicadors han donat el seu consentiment per tenir publicitat al seu contingut, la referència d’ingressos ve donada pel “Cost per mil” o CPM. Tot i així, no és senzill ja que Youtube t’obliga a complir una sèrie de normes si es vol obtenir uns ingressos: elaborar contingut de qualitat i pujar només contingut apte per als anunciants (coneguts com a “partners”). Popularment es creu que el “Cost per mil” assegura una retribució d’un dòlar per cada 1000 visites, però això no és ben bé així.

De fet, els beneficis varien depenent del país de residència del youtuber. Un nordamericà, s’emporta de 6 a 9 dòlars per visita; els britànics, canadencs, australians, neozelandesos i austríacs, de 5 a 8 dòlars; els alemanys de 5 a 11 dòlars; els països de parla hispànica s’emporten molt menys. El CPM a Espanya i l’Argentina, per exemple, és d’entre 0,79 i 1,00. Molt pitjor ho tenen països com Paraguai o Veneçuela (entre 0,07 i 0,11).

Això, però, no és tot. De les visites que reben aquests joves, només compten un percentatge, els que fan clic o es miren l’anunci. De totes les persones que ignoren els anuncis o que els tenen bloquejats, no en rebran ni un euro. A part de tot això, la plataforma Youtube encara els treu un 45% del que generen en concepte de comissió del que paga l’anunciant.

Així doncs molts youtubers es veuen obligats a fer col·laboracions directes amb diferents marques i empreses per poder seguir endavant amb el seu canal. És difícil compaginar la vida de youtuber amb una professió, ja que han de crear contingut setmanalment, gravar els vídeos, editar-los, ser actius a la resta de xarxes socials, assistir a diversos esdeveniments i aguantar la pressió de ser personatges públics. Molts d’ells finalment s’han vist obligats a renunciar a una de les dues coses. Són xifres que demostren que per cada youtuber que es guanya bé la vida, n’hi ha moltíssims que ho fan per amor a l’art i dedicant-hi just les hores que poden.

Per entendre en què consisteix la vida a Youtube, es pot veure els exemples de les espanyoles Dulceida (https://www.youtube.com/watch?v=lfNSJKfUFyE) i Roenlared (https://www.youtube.com/watch?v=ACARUK4UP8U&index=24&list=LL8BibCOlyYWTEldHqs8eb1w), que expliquen en què consisteix la seva feina a la plataforma.

La revista Forbes va publicar el 2015 la llista dels 10 youtubers més rics del món en un any:

PewDiePie (39.860.000 subscriptors i 12 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/PewDiePie?hl=es&gl=ES

Smosh (33.000.000 subscriptors i 8,5 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/smosh

Fine Brothers (18.400.000 subscriptors i 8,5 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/TheFineBros

Lindsay Stirling (7.100.000 subscriptors i 6 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/lindseystomp

Rhett & Link (12.000.000 subscriptors i 4,5 milions de dòlars):
https://www.youtube.com/user/RhettandLink

Com es pot comprovar, a Youtube, com en tantes altres coses, els homes també són els que més guanyen. En aquest cas, però, possiblement serà perquè els nois també són més actius en aquesta xarxa i hi consumeixen més que les noies. Sobretot en continguts relacionats amb vídeojocs, ja que els principals youtubers del món són també coneguts com a “gamers” per gravar-se mentre juguen amb diferents consoles.

A Espanya, el youtuber més famós i amb més seguidors, també “gamer”, és “elrubiusOMG” (https://www.youtube.com/user/elrubiusOMG). Tot i que a Catalunya hi ha diversos youtubers com Dulceida i Marta Riumbau, als seus vídeos parlen sempre en castellà, així que és molt poc el contingut que podem trobar a Youtube en català. Un dels canals en català amb més subscriptors és el de l’actriu barcelonina “Leopolda Olda” (https://www.youtube.com/channel/UCrR37-lPS346hidqb8RsAbA).

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.