Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Antoni Zanini celebra els 30 anys del Campionat d’Europa de ral·lis

El 2 de novembre s’esqueia l’aniversari exacte. Va ser a Portugal, després de guanyar el Ral·li Algarve. Aquesta setmana, el pilot afincat a Viladrau ho ha rememorat en una entrevista de Jordi Vilarrodà al ‘Quatre Paraules’ d’EL 9TV.

  • El 9 Nou
  • 06/11/2010 | 12:00
  • 0

La primera gran conquesta dels ral·lis catalans va complir aquest dimarts 30 anys. Era un 2 de novembre de 1980 quan Antoni Zanini es proclamava a Portugal campió d’Europa després de guanyar el Ral·li Algarve. Va ser la consagració del pilot barceloní, deu anys després d’haver començat a competir en cotxes –abans ho havia fet en moto– i quan ja estava establert a Viladrau.

No per desitjat, el títol va deixar de ser menys heroic. Zanini ja havia estat subcampió d’Europa el 1976 i el 1979 com a pilot oficial de Seat, un equip que aquell any havia desaparegut per la desvinculació de la marca amb Fiat.

O sigui que per afrontar “un objectiu que veia que era possible” va muntar un equip privat i amb més il·lusió que mitjans va aconseguir el títol, quelcom que avui seria impensable sense el suport oficial d’una marca.

Amb els diners del RACE, Tabacalera, Bacalao de Terranova i Jocavi, uns texans que es feien a Arbúcies, “vam llogar un Porsche 911 i una camioneta amb dos mecànics”, recorda. La resta de l’equip eren voluntaris i completaven el finançament amb aportacions d’amics de la comarca i de Barcelona.

El que li va obrir les portes al títol va ser que li donessin la victòria a la penúltima prova, el Ral·li d’Espanya, per un munt d’irregularitats mecàniques al cotxe del guanyador, Bernard Beguin.
Així és com aleshores va decidir anar a Portugal, on necessitava un segon lloc si guanyava el francès. Però va haver de canviar de cotxe i de copilot, perquè li deixaven un Ford Escort, que coneixia poc i amb el qual es va envirollar al primer tram.

Encara coneixia menys el seu nou navegant, amb qui “no havia fet ni un metre”, i en veure com anaven les coses li va recriminar “haver-me avisat que volies córrer”. Enfadat, el copilot va llençar el bloc de notes i va continuar el ral·li cantant-li el que veia pel parabrisa. Amb tot, es van endur la victòria després de la retirada de Beguin per problemes mecànics.

Zanini va guanyar aquell any els ral·lis Costa Brava, Bulgària, Polònia, Halkidikis, Espanya i Algarve; va ser tercer a Antibes, quart a França i no va acabar a Varsòvia, Xipre i Ypres, els dos primers per avaria i el darrer per sortida de carretera. La temporada encara no havia acabat i tres setmanes després guanyava el sisè títol de campió d’Espanya dels deu que figuren al seu palmarès.

Un rècord que encara ningú no té al seu abast, com tampoc cap català ha pogut igualar la seva millor actuació al Campionat del Món, el tercer lloc del Ral·li Montecarlo de 1977, malgrat que Mia Bardolet i Xevi Pons s’han quedat a un graó del podi.

AL COSTA BRAVA
Amb 62 anys, Antoni Zanini continua essent un referent al món de l’automobilisme, on no ha deixat mai de competir. Ara ho fa en ral·lis de regularitat, com el que afronta aquest cap de setmana, el Ral·li Costa Brava. La prova ha deixat de ser puntuable pel Campionat d’Espanya però es manté al Campionat d’Europa de ral·lis històrics i al Trofeu FIA de ral·lis històrics i de regularitat. Zanini correrà la prova de regularitat amb un Porsche 911 SC al ral·li que aquest divendres al vespre passa per Collsaplana.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.