Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Retrat d’un campió del món

Xevi Pons, flamant campió mundial de ral·lis S2000, va ser rebut amb una festa ahir al vespre a Sant Bartomeu del Grau. Aquest n’és el retrat que en fa el cap d’esports d’EL 9 NOU, Vicenç Bigas, en l’edició d’aquest dilluns. Més informació aquest vespre, a l’informatiu d’EL 9 TV (20.30h).

  • El 9 Nou
  • 16/11/2010 | 14:00
  • 0

En una comarca on durant 40 anys han estat brillant les més variades figures en el món del motor, Xevi Pons n’és el principal exponent de la segona generació. Fill de campió de Catalunya de ral·lis, s’ha convertit en un pilot professional, una possibilitat que Jaume Pons va acabar descartant per poder-se dedicar al negoci familiar. Eren altres temps i l’automobilisme un esport encara no prou reconegut.

Però els octans que corren per les venes d’aquesta família manlleuenca van traspassant de pares a fills. Jaume Pons va agafar un bon dia l’excavadora, li va muntar un circuit de terra al seu fill en un terreny i aquest no va parar d’entrenar-se i de millorar. Va debutar el 1997 en enduro i es va proclamar subcampió d’Espanya Júnior de 125cc. En aquesta mateixa cilindrada guanyava un any després el Campionat d’Espanya absolut i era tercer als campionats d’Europa i del Món Júnior. L’ascens als 250cc i el pas a Honda el van tenir durant la meitat del 1999 convalescent d’un trencament de tíbia peroné, de manera que va decidir tornar a una KTM de 125cc amb la qual va acabar subcampió d’Espanya els dos anys següents.

El seu debut als ral·lis va tenir lloc el 25 de maig de 2002 per la porta gran, amb un Mitsubishi Lancer Evo VI i un copilot professional, encara que no va completar el Cales de Palafrugell. Aquell any, però, acabaria guanyant els ral·lis de Viladrau i el de terra de Súria. L’aprenentatge es traslladaria el 2003 a tots els nivells, convertint-se en el pilot amb més proves disputades: vuit del Campionat d’Espanya de terra, set del Campionat d’Espanya d’asfalt, cinc del Campionat del Món i el Ral·li Osona, on es va quedar a un segon d’una victòria que es va acabar enduent sis anys després. La temporada la va acabar a Sabadell amb la seva primera victòria al Campionat d’Espanya de terra, certamen on va quedar subcampió i primer al grup N.

La progressió era clara com per centrar-se l’any següent en els dues fórmules de promoció del Campionat del Món, que s’alternaven: set proves del Mundial de Producció i set més del Mundial Júnior. Amb el Mitsubishi va acabar quart entre els cotxes de grup N i amb el Súper 1.600 va ser novè perquè el Fiat Punto va fallar més del compte i va acabar la temporada amb un Renault Clio.

El 2005 va ser l’any del seu debut a la màxima categoria del Mundial amb un WRC al Ral·li Montecarlo. Durant tres curses va portar un Peugeot 206 de Bozian Racing i les vuit darreres proves del calendari es va integrar a l’equip OMV Kronos. Va acabar set dels vuit ral·lis disputats amb un Citroën Xsara i es va quedar a un segon del podi al Ral·li Catalunya. Aquest resultat li va permetre ser company d’equip de Sébastien Loeb el 2006, l’any que Kronos Racing va assumir la gestió de l’equip Citroën i, per tant, fer una temporada completa al màxim nivell. La va acabar lluint el número 1 quan l’alsacià, que ja era campió, no va participar en algunes proves, convalescent d’un accident.

Al campionat va ser setè i Mitsubishi, que tenia intenció de tornar a muntar un equip oficial, es va fixar en ell el 2007. Però només van tenir pressupost per disputar tres curses amb un cotxe vell amb el qual poca cosa van poder fer. La segona meitat de la temporada es va incorporar a l’equip oficial Subaru, que ja anava en declivi abans de desaparèixer, i només va poder sumar quatre punts.

Amb un campionat en plena crisi i sense places per als pilots que no aportessin un patrocinador, Pons es va recloure al Campionat d’Espanya de terra, que va guanyar amb un Mitsubishi Lancer Evo IX de Calm Competició. A finals de temporada va rebre una trucada que acabaria suposant un revulsiu en la seva carrera. L’equip de Laboratorios Nupel li va oferir un Porsche per ajudar el seu pilot Sergio Vallejo en les dues últimes proves del Campionat d’Espanya d’asfalt. L’objectiu de convertir el gallec en campió no el van aconseguir però es va guanyar la confiança de l’equip, que li va permetre el 2009 disputar alhora els dos campionats d’Espanya amb sengles Mitsubishi. Al d’asfalt va ser subcampió i primer de grup N i al de terra, amb problemes mecànics i canvis de calendari, es va veure relegat a la tercera posició.

Jorge Dorribo, l’empresari farmacèutic que patrocina l’equip, va fitxar per dirigir-lo a la principal figura gallega al món dels ral·lis, Luis Moya, l’excopilot de Carlos Sainz i exdirector esportiu de Subaru. Per una qüestió d’edat, d’experiència i de projecció, Moya va decidir que fos Pons i no Vallejo el pilot encarregat de fer debutar l’equip al Campionat del Món. Paral·lelament, també disputa algunes proves del Campionat d’Espanya de terra amb un Ford Focus WRC i una d’asfalt quan el trencament de Vallejo amb l’equip és total i el seu cotxe queda alliberat. Ara ha premiat la confiança que han dipositat en ell amb el Campionat del Món S-WRC.

67 PROVES
Des del 2003, Xevi Pons ha disputat 67 curses del Campionat del Món de ral·lis, encara que el 2008 i el 2009 no en va fer cap. D’aquestes curses, 38 les ha corregut amb un WRC (Citroën Xsara, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer i Peugeot 206, en ordre decreixent) i 15 amb cotxes de grup N (Mitsubishi Lancer), 7 amb Súper 1.600 (Fiat Punto i Renault Clio) i 7 més amb Súper 2.000 (Ford Fiesta). El millor resultat absolut han estat quatre quartes posicions.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.