EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El vi català es fa fort a casa i ja lluita per fer-ho al món

L’estudi fet per ACCIÓ destaca que el total d’exportacions de les 11 DO catalanes suma un 46,3% de les vendes a Catalunya


23/11/2018

Oriol Xicola, Nil Martínez / Vic

La DO a Catalunya continua creixent

La Denominació d’Origen Catalunya tanca la verema 2018 amb un augment de la producció del 12%. Mentre que la verema del 2017 es va tancar amb 44.474.325 kg, enguany ho fa amb 49,7 milions de kg, una xifra més pròxima al que podem considerar un any normal (50 milions de kg). Segons les dades presentades pel director de l’Incavi, Salvador Puig, la quota de mercat en volum de vins tranquils amb denominació d’origen (DO) catalana ha crescut a Catalunya un 2,52% respecte a l’any anterior, passant d’un 33,19% el 2016 a un 35,71% el 2017.

Qualitativament parlant, la maduració tècnica i fenòlica han estat òptimes, si bé és cert que el grau alcohòlic mitjà s’ha quedat al voltant de una unitat per sota de que s’havia registrat a la darrera verema..

Pel que fa a les varietats, cal destacar l’augment de la collita, tant pel que fa al raïm blanc (+12,68%) com al raïm negre (+10,90%). Ha estat especialment important la reducció en la varietat de raïm blanc, de chardonnay (-26,26%), que no obstant s’ha vist compensat per l’augment sobretot de macabeu (+60,93%), xarel·lo (+32,30%), garnatxa blanca (+7,81%) i moscatell (+5,01%) pel que fa a raïm blanc, i merlot (23,76%), cabernet sauvignon (+19,97%), garnatxa negra (6,37%) i ull de llebre (5,11%) en quant a raïm negre.

Inicis antecessors a les Denominacions d’Origen

Remontar als inicis és clau per entendre l’evolució vinícola de Catalunya al món. Tal i com explica l’editorial Vicenç Vives, la solució per evitar la fil·loxera va ser plantar ceps de l’espècie americana, que no produeix raïms útils, i empeltar-los de l’europea. Els pagesos van reaccionar davant la desgràcia amb gran tenacitat ja que es van replantar les vinyes amb ceps de peu americà una bona part de les terres que havien estat vinyes abans de la fil·loxera, però el baix preu del vi feia les vinyes poc rendibles i no van tornar a portar la riquesa d’abans.

El poc benefici que deixava la vinya ja no compensava la gran dedicació i els esforços que demanava. Per això a partir de la dècada de 1930 en moltes famílies pageses els joves van optar per treballar a la indústria on van poder començar a guanyar-se bé la vida.

Sense el relleu generacional la població agrària es va anar reduint.  Ja des dels anys 1930-40, es van anar arrencant vinyes a moltes comarques de Catalunya per transformar-les en camps de cereals fàcils de mecanitzar, o s’abandonaren i el bosc les va anar ocupant. Només algunes zones especialitzades en vins de qualitat o cava, com Alella o el Penedès, continuaren amb la viticultura. Els darrers anys, la demanda de vins de qualitat, la modernització de les tècniques de conreu i d’elaboració de vins, la creació de les Denominacions d’Origen i altres factors han donat lloc a una nova època en la que s’observa una clara recuperació de la vinya a la majoria de comarques on encara es mantenia el seu conreu.

Estratègies per donar a conèixer el vi català al món

Els Estats Units i Alemanya són dos dels principals importadors de vins del món i el creixement del consum en aquests països és continuat. Per aquest motiu, ACCIÓ organitza anualment el programa Catalan Wines en aquests dos mercats. Es tracta de dos serveis que promocionen els vins i caves catalans per facilitar-los l’entrada en aquests països i que permeten als cellers presentar el seu producte a diferents professionals del sector.

Des del 2010, Catalan Wines ha organitzat 21 esdeveniments amb tastos de vins professionals en diferents ciutats dels Estats Units. 50 cellers de 10 DO catalanes diferents han participat a les trobades i 2 de cada 3 han repetit en les diferents edicions.

Alemanya també és pionera en l’importació. És per això que des de la plataforma ACCIÓ s’intenta familiaritzar els consumidors alemanys amb els productes catalans i a optimitzar la inversió del celler en màrqueting digital. Des dels inicis del programa, ja s’han organitzat actes a Berlín, Frankfurt i Hamburg tot promocionant uns 60 vins d’un total de 15 cellers de Catalunya.

frankfuuurt vi

Punt de trobada d’un dels vins catalans al programa de tast de vins d’ACCIÓ a Frankfurt el 2017.

 

Cellers catalans connectats al món

Actualment, des de la irrupció dels millenials en el mercat del vi és, de fet, una tendència mundial i també ha entrat amb força a mercats potents com els dels Estats Units, on la quota del vi no para de crèixer des de fa 20 anys i els joves ja suposen un 24% de les ventes. Passa el mateix en la resta de paÏsos on el consum de vins va més disparat, entre ells el mercat emergents del Brasil i Rússia, tot i que aquest consum deixa de ser majoritàriament diari i augmenta el consum esporàdic vinculat a ocasions especials.

L’estudi fet per ACCIÓ destaca que el total d’exportacions de les 11 DO catalanes suma un 46,3% de les vendes. De fet, Catalunya és la comunitat amb un nombre més gran de cellers exportadors de l’estat espanyol. Els cellers catalans aposten per la internacionalització per contrarrestar la caiguda de venda nacional i per vendre productes més especialitzats.

 

LA PREGUNTA

Creu que Pedro Sánchez ha de dimitir?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't