Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Els gimnasos s’omplen el gener. I al febrer?

Durant el mes de gener els gimnasos veuen com s’amplia la seva clientela; les dades, però, diuen que al febrer torna a descendir perquè molts dels nouvinguts es rendeixen. El ‘Sense Boira’ ha fet un recorregut per diversos centres de fitness de Vic, alguns de molt nous oberts just abans de festes com Anytime Fitness al Mil·lenari.

  • UVic
  • 02/02/2018 | 12:05

Victor Barroso i Aleix Orrit. Vic

Acabades les festes de Nadal i el començament de l’any amb propòsits renovats, els gimnasos veuen com la seva clientela augmenta exponencialment. Màquines ocupades, la zona de cardio i les classes plenes de gom a gom, angoixa perquè no es pot ni respirar, desesperació dels més habituals perquè no poden treballar còmodament… Aquest és l’ambient, amb la mirada posada ja en l’inici de l’operació bikini, que es respira en un gimnàs durant el primer mes de gener. Els excessos i la il·lusió per portar una vida més sana, motius principals pel 68% de les persones que s’apunten als gimnasos segons una enquesta de la British Military Fitness, permeten que la indústria de l’aprimament creixi entre un 20 i 30 per cent durant els primers 31 dies de l’any. A Espanya l’expansió dels centres esportius es contínua des del 2014. El darrer any va superar la barrera dels 2.000 milions d’euros de facturació d’acord amb les estadístiques de la consultora Deloitte, i segons l’European health and fitness report el 10% de la població ja està apuntada al gimnàs, una xifra superior a la mitjana europea, que el 2016 se situava entorn del 7%.

A Vic, el Club Natació ETB, que ha crescut aquest mes amb un 15% més d’abonats, ha llençat un programa personalitzat per aprimar-se en només cinc setmanes. Xavi Francisco, graduat en CAFE (Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport) i preparador físic, assenyala que “aquestes campanyes funcionen molt bé pels gimnasos perquè ofereixen als clients allò que volen: perdre pes en poc temps. No obstant això, no són els que més afavoreixen perquè la pèrdua de pes s’ha de fer de manera equilibrada, menjant sa i amb regularitat més enllà de cinc setmanes. L’alimentació és fonamental, si ho fem deixant de menjar o acollint-nos a dietes miracle quan les deixem de fer, es produeix l’efecte rebot”.

“La millor dieta no és la que provoca una major pèrdua de pes; sinó la que educa”

Aquesta teoria la confirma el dietista Àlex Gutiérrez que assegura que en la majoria de dietes miracle no es perd greix, sinó massa muscular per la no consumició, en la majoria de casos, de proteïnes. Gutiérrez també recalca que “la millor dieta no és la que provoca una major pèrdua de pes; sinó la que educa perquè el pes perdut no es torni a guanyar”.

En Xavier Maldonado, estudiant d’ADE (Administració i Direcció d’Empreses), és un d’aquells que s’ha apuntat durant aquest inici d’any: “Vaig fer una aposta amb el meu pare, que és runner, i vaig perdre. Ell fa curses de muntanya de llarga distància. Si perdia, havia de fer una prova amb ell cap a l’estiu i com que sóc un noi de paraula vull complir-la i el primer pas és posar-me en forma perquè fa cosa de tres anys que no faig esport”, afirma motivat.

Per la seva banda, des del Fitness Vic també asseguren que, com cada any, hi ha hagut un major nombre d’inscrits aquest mes coincidint amb l’entrada d’any i amb la renovació d’ofertes. Les xifres de recompte d’altes i baixes, però, no s’han revelat perquè es fan trimestralment. Des de la franquícia Anytime fitness, que va obrir les seves portes el passat mes de desembre a Vic, afirmen a Sense Boira que “aquest gener hem donat d’alta a unes 100 persones. Abans d’obrir la gent es va poder matricular i davant l’alta demanda, el seu ingrés al gimnàs ha estat escalonat i setmana a setmana seguim rebent nous socis”. Al Club Patí Vic també confirmen aquesta tendència a l’alça i des de la direcció informen que “aquest gener la mitjana és d’uns cinc socis nous per setmana, encara que aquest no és el mes més fort perquè quan arriba el bon temps, cap a l’abril-maig, quan obrim la piscina exterior el ritme és molt més gran”, mentre que el Dinàmic Gimnàs ha mantingut la seva clientela habitual.

Al febrer comencen les baixes

No obstant això, la febre per anar al gimnàs i l’ambició per complir els propòsits flaquegen aviat. Els més fidels continuen, però gran part dels nouvinguts es rendeixen molt d’hora i sense haver acabat aquest mes de gener. Segons les dades de la xarxa social esportiva Strava, que ha analitzat més de 30 milions d’activitats que es registren en la seva aplicació mensualment, a partir del segon divendres de l’any francesos, alemanys i britànics comencen a abandonar l’objectiu de mantenir-se en forma i, a partir del dia 26, dues setmanes més tard, ho fan els espanyols. Aquesta mateixa aplicació revela que és un 30% els que deixen al gener el gimnàs, una xifra que als Estats Units, per exemple, arriba al 80 per cent i és que “la indústria de l’aprimament és el negoci més rendible del món amb la tassa de fracàs més alta”, segons la Eating Disorder Foundation.

“La falta de disciplina és la principal causa per la qual la majoria de gent abandona el gimnàs un cop el remordiment dels banquets de Nadal ha desaparegut”, afirma Francisco. Excuses com ara “no tinc temps” o “no veig els resultats” o simplement el cansament físic també són de les més emprades per aquells que els ànims i les ganes comencen a fluixejar. La recomanació és començar a poc a poc, amb activitats i entrenaments suaus per no acusar el cansament i anar pujant la intensitat setmana a setmana. Fer una primera setmana molt forta, quan les agulletes més maten, provoca el desànim i conseqüentment donar-se de baixa o, el que és més greu, deixar d’anar però seguir pagant. Aquí és on els gimnasos troben el seu gran negoci.

L’Anna López, treballadora d’un supermercat i mare de dos fills, és una dels que es va rendir d’hora: “Vaig començar amb ganes després del Nadal animada pel meu marit i amb la idea d’anar tres dies a la setmana. Però els canvis d’horaris, el cansament, els fills i la sensació d’angoixa al gimnàs m’han portat a desapuntar-me abans que s’acabi el mes perquè acabaria no anant. Em vaig anticipar per no malgastar els diners”, afirma.

La paciència també és clau. Francisco ens recorda que “entrenar durant unes setmanes no garanteix resultats, ja que aquests comencen a aparèixer entre els 3-4 mesos”. També recalca que no per entrenar més hores s’obtenen millors resultats; sinó que aconsella marcar-se un bon pla d’entrenament per tal de fer un exercici complet i equilibrat amb l’objectiu de continuar més enllà del gener.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.