Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

“Amb el tren, el govern espanyol no entén el llenguatge dels terminis”

Josep Rull, conseller de Territori i Sotenibilitat, repassa diversos temes relacionats amb el Vallès Oriental com les millores a la C-17, el pla director del Circuit o els problemes de rodalies en una entrevista a EL 9 NOU.

  • El 9 Nou
  • 10/07/2016 | 20:00
  • 0

A la C-17 hi ha la previsió de fer un tercer carril entre Granollers i Parets. En quin termini treballen?
Aquest tercer carril té un pressupost d’entre 9 i 15 milions. Totes les actuacions que caldria fer a la C-17 de la Garriga a Granollers pujarien a més de 300. I no tenim aquests diners. Com a Generalitat hem de prioritzar determinats trams. La voluntat, després d’haver parlat amb els alcaldes, perquè no actuarem de manera unilateral, és poder començar l’execució al llarg del 2017.

El tram de la vall del Congost és un martiri en dies de pluja: hi ha accidents constants. Què fan?
Estem incorporant elements de reducció de velocitat, però l’alternativa seria una inversió en grans termes –400 milions més amb un túnel– i, insisteixo, no tenim els recursos per poder fer-la.

No és realista?
No tenim aquests diners. Per això millorarem el ferm i reduirem la velocitat perquè en condicions meteorològiques adverses pugui funcionar adequadament. Necessitaríem més capacitat financera i més recursos. La capacitat inversora de la Generalitat està alarmantment per sota del que convé al país en termes de seguretat dels usuaris i de competitivitat de la nostra economia. Si Catalunya no tingués recursos parlaríem en termes diferents, però sí que en tindria per mantenir un nivell d’inversió adequat a la xarxa viària. Estem tenallats.

També està pendent d’inversions la línia del tren de Vic. Quan alcaldes i usuaris se li queixen, què els diu?
Els dic que estic tip de donar les culpes a Madrid. Que donar les culpes a Madrid no fa que els trens arribin més d’hora. Que volem, com he traslladat a la ministra, gestionar-ho nosaltres. Quan ho fem, funciona bé. Els Ferrocarrils de la Generalitat tenen una puntualitat del 99%. Volem que se’ns transfereixi la capacitat de prendre decisions acompanyada de recursos per fer les inversions. Aquí hi ha hagut deixadesa.

S’han conegut les limitacions temporals de velocitat.
És l’expressió més clara de la deixadesa a què Adif ha abocat la xarxa. Existia la percepció que no es feien inversions de desdoblament de la línia, però ara veiem que també hi ha un mal manteniment estructural que fa impossible que els trens puguin arribar a l’hora. Aquest és el tema de fons.

Què han fet?
Hem fet un requeriment previ perquè es facin les inversions. Si no es fan anirem a l’Audiència Nacional. No ens arronsarem a l’hora de demanar respostes. L’any 2015, de cada 100 euros que s’havien d’invertir, se’n van acabar invertint 26. Això no és acceptable perquè si existís un bon transport ferroviari ens ajudaria a descongestionar la C-17.

La situació de l’R3 és de les pitjors.
Sí, i és especialment greu perquè no està desdoblada. I forma part del sistema de Rodalies. No és de Regionals. Estem parlant de transport integrat tarifàriament.

Però hi ha l’acord de fer desdoblaments parcials. S’atreveix a posar dates?
Les dates haurien de ser les que es van comprometre. El govern espanyol no entén el llenguatge dels terminis. L’incompleix sistemàticament. Que s’hagi fet l’estudi ambiental d’un tram indica que s’hi està treballant, però després amb els pressupostos hi ha poc compromís.

Després de la filtració de les converses del ministre, hi ha intencionalitat política en la manca d’inversió?
O hi ha hagut intencionalitat o un nivell d’incompetència suprem. Una de les dues coses. Si no, no es pot entendre. Abans de ser conseller tenia un compromís amb la independència, aquest compromís ara s’ha enfortit graníticament. No podem perdre oportunitats que perdem cada dia perquè com a país no podem prendre les decisions que calen.

Hi ha zones del Vallès Oriental amb alts índexs de contaminació atmosfèrica. Els preocupa?
Molt. Tenim tres focus de contaminació a la conurbació de Barcelona, a l’entorn de Tarragona i a la plana de Vic. Les dades a la plana de Vic i a Barcelona no ens surten bé. Hem de desplegar les mesures previstes.

Sobre el Pla Director Urbanístic del Circuit, hi ha dubtes sobre quin tipus de comerç s’hi podrà instal·lar.
No s’hi podrà instal·lar, per exemple, un Decathlon. Sí concessionaris de cotxes o activitat comercial vinculada al món del motor, però no grans superfícies comercials.

I un gran kàrting?
A veure com es determina. Activitat econòmica i esportiva del món del motor hi pot tenir cabuda.

La fi de la concessió de les autopistes C-33 i AP-7 ha de portar la fi dels peatges?
Amb l’actual sistema de concessió, sí. Hem de consensuar una estratègia catalana per finançar les vies de gran capacitat. De vies absolutament gratuïtes no n’existeixen a cap país d’Europa. Hem de mirar un mecanisme que permeti compartir l’esforç en el seu manteniment. Hi ha països que lluny dels peatges explícits tenen les vinyetes: pagues una quantitat cada any, tens un adhesiu i pots circular per les vies de gran capacitat tant com faci falta. És el model suís i austríac. Qui usa, paga. Aquí tenim dos tipus de greuges. Un, el greuge de Catalunya respecte a l’Estat –tenim més peatges– i l’altre, que hi ha territoris que han pagat més peatges que d’altres.

Què caldria?
Un plantejament amb càrrega homogènia per a tots els ciutadans. Amb la vinyeta podria haver-hi recursos per fer un bon manteniment i inversions en transport públic. I el factor ambiental és determinant. El canvi climàtic no és cap broma. La mobilitat participa en un 50% en la contaminació atmosfèrica. Pagant per ús, els vehicles que contaminin menys han de tenir beneficis. Hem d’aconseguir que circulin menys cotxes, que hi hagi més transport públic i que els que circulin siguin més nets. Als peatges de la Generalitat, els cotxes elèctrics ja no paguen. Hem de primar el vehicle net.

Es pot fer la connexió entre les línies R8 i R4 a Barberà per connectar amb una línia directa Granollers i Sabadell?
Seria fonamental que es fes. El govern espanyol ho té aturat sobre la taula. És un exemple que, amb poca inversió, s’obtindria molt rendiment incrementant l’abast d’un servei. És una actuació concreta puntual, important, que incomprensiblement està sobre la taula.

Han parlat amb el ministeri de Foment i Adif sobre el calendari per desenvolupar l’estació de mercaderies de la Llagosta?
És un dels pols importants en l’aspecte logístic. Aquesta estació de mercaderies ha de ser prioritària amb aquesta visió intermodal.

Però hi ha una data?
Quan parlem de Foment, no cometré l’audàcia com van fer predecessors meus amb bona fe de posar un calendari. No m’hi atreveixo.

Comentaris

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.