Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

De la cola al telèfon intel·ligent

El paper perd protagonisme en els missatges electorals. El telèfon intel·ligent serà la font de tramesa en aquestes eleccions. Hi haurà estalvi de cola per enganxar cartells.

  • El 9 Nou
  • 07/05/2015 | 10:00

El paper ha anat cedint protagonisme en el contacte amb els electors en els 36 anys transcorreguts des de les primeres eleccions municipals de l’actual període democràtic. El pas dels anys ha anat obrint pas a altres formes de donar a conèixer els missatges polítics.

La cola per enganxar els cartells a les parets, que caracteritzava aquells primers passos de la democràcia, ha deixat pas a les pantalles dels telèfons intel·ligents, amb una transició lenta, però que s’ha anat percebent elecció rere elecció.

En les primeres eleccions, el funcionament era intuïtiu. Tot i que alguns partits tenien l’estructura suficient per idear eslògans compartits (és el cas del “Entra amb nosaltres a l’Ajuntament”, del PSC, o el “Anem per Feina” de Convergència i Unió), la procedència encara vinculada amb la clandestinitat oferia imatges semblants als fulls de mà en ciclostil. Eren els temps en què els actes electorals encara es coneixien com a mítings, i que les imatges de marca estaven encara per definir.

En les primeres eleccions, eren pocs els partits que utilitzaven les fotografies dels candidats en els cartells que es podien veure als carrers. Tret de les grans ciutats, amb més capacitat per respondre als criteris de marca, als municipis petits estava clar que els cartells s’havien cuinat a casa, amb tipografies escollides a última hora.

L’evolució en els mecanismes per fer arribar els missatges als electors ha estat constant. Poc temps després, les imatges dels candidats es van fer presents en els cartells, es van unificar imatges de marca sota els criteris de persones especialitzades en nòmina a la majoria de partits i, sobretot, es va introduir la quadricromia.

Les innovacions van arribar a mesura que avançava una societat en què la imatge en moviment prenia valor. El paper continua sent un suport bàsic, però va perdent pes en favor del vídeo, sobretot arran de la irrupció dels mitjans de comunicació audiovisuals en el panorama local. En el tombant de segle, aquest canvi està plenament consolidat, però els missatges han de ser forçosament genèrics i estan poc personalitzats. Fins que s’estén internet i la telefonia mòbil.

En les eleccions passades, l’SMS i els correus electrònics eren els principals protagonistes i això ja permetia aquest apropament més individualitzat. També eren les primeres amb una certa generalització de les xarxes socials, que es convertiran en aquest 2015 en una de les principals eines que s’utilitzaran per arribar als particulars.

“Les xarxes socials i la telefonia mòbil abarateixen molt la tramesa de missatges. El paper és molt car i, tot i que encara se’n veurà, n’hi haurà menys”, aventura Esteve Escuer, que serà responsable de la campanya de CiU a la comarca i que està vinculat professionalment a aquest sector. “L’smartphone permet un efecte viral molt important, i amb molt menys cost que el paper. Arribes a més gent i amb més qualitat”, explica. Tot depèn, com en els orígens, de la preparació que hi hagi a cada municipi.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fer un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per a fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.