Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

“Hem de ser capaços de convertir el Vallès en una destinació turística”

Enric Gisbert és el primer president de l’Associació d’Hotels del Vallès Oriental, una entitat empresarial que acull un 85% del sector a la comarca.

  • El 9 Nou
  • 06/09/2014 | 7:00
  • 0

L’associació ha aparegut amb l’objectiu de consolidar un sector que va créixer al voltant de l’expansió de l’activitat del Circuit, però que té interès a buscar alternatives per garantir la continuïtat dels 18 establiments hotelers i els 500 llocs de treball que hi estan representats.

Què els ha portat a crear l’associació?
El sector hoteler del Vallès Oriental no ha estat mai totalment unificat. Hem pensat que si tots ens ajuntem podrem complir el nostre objectiu de portar gent al Vallès, omplir els hotels i salvar llocs de feina. Vam pensar que ara era el moment de buscar una associació única per defensar interessos, com la taxa turística, però també buscar accions comercials que portin gent al Vallès Oriental, als hotels i el que suposa: restaurants, taxis…

Diuen que tenen un 48% d’ocupació mitjana.
Sí. És una xifra molt baixa.

El sector al Vallès Oriental és divers. Quins interessos comuns poden tenir?
Hi ha èpoques de l’any, com quan hi ha la F1 o el congrés de telefonia mòbil a Barcelona tant li fa que l’hotel estigui a Granollers, el Montseny o Caldes. Hem de tenir capacitat de cercar negoci a Barcelona i portar-lo al Vallès. Això s’ha de treballar conjuntament. Dir a Fira Barcelona que tenim 1.500 habitacions i tancar un contracte d’aquestes 1.500 habitacions, estiguin on estiguin. A mitjà termini, vendre’ns al sud de França. Al sud de França tant li fa on som perquè hi haurà gent que voldrà anar a un parc natural, que voldrà estar prop de Barcelona o gent que voldrà estar prop del circuit o gent que voldrà pagar pocs diners i estar prop de la platja. Hem de ser capaços de fer una estratègia, que no és fàcil, per lligar això tan heterogeni que és el Vallès Oriental.

Pot concretar alguna idea dins d’aquesta estratègia?
El primer projecte era unir-nos i el segon seria arribar al cent per cent de l’oferta hotelera. Ara som el 85%. Però si no hi som tots tota aquesta energia que hi estem posant, a la llarga no servirà de res. Després, agafar visibilitat. La prioritat és millorar tot el negoci que hi ha al voltant de Barcelona i el Circuit, i que es quedi al Vallès.

I alguna mesura concreta per aconseguir-ho?
A la tardor tenim previstes un parell de reunions amb gent del congrés de telefonia mòbil. Volem consolidar una relació amb Fira de Barcelona. Que se sàpiga que hi ha el nord de Barcelona. Hi ha la part sud (Sitges, Castelldefels…) que té visibilitat, però al nord tenim gairebé 2.000 llits que no es veuen i s’han de veure.

Vostès ja pertanyien al Gremi d’Hoteleria. Tot això que volen fer no es podria fer des del mateix gremi sense necessitat de crear una altra associació?
Hi ha hotels que no han sortit del gremi i que estan amb nosaltres i n’hi ha que s’han donat de baixa del gremi perquè creuen que no els representava. No hi ha cap problema de relació. Si hem de sumar esforços, els sumarem.

Per què han buscat el paraigua de la UEI?
La UEI ens ho han posat molt bé. És un paraigua molt ambiciós. Tenen molt bones relacions amb Fira de Barcelona i molts sectors representats. Podem crear moltes sinergies.

L’alcalde Mayoral, en la presentació de l’associació, parlava que en turisme, el Vallès Oriental hauria d’estar a la primera divisió i a la part alta. Parlava de paisatge, termalisme, Circuit, La Roca Village i la indústria. Quins elements pensa que tenen més potencial?
No es tracta de dir que farem una aposta molt clara per un altre sector o un altre, sinó de vendre el que tenim a gent diferent. Però no és fàcil sense ser destinació. És un camí de llarg recorregut.
Com crees una destinació al Vallès Oriental i sobre quins pilars? Vol dir tenir ganes d’anar a un lloc i gastar-te uns diners. És una feina per la qual hem d’anar de la mà dels ajuntaments, el Consell Comarcal, Diputació, Generalitat… Potser no som l’actor principal, però quan la Generalitat fa un vídeo de promoció, al Vallès Oriental gairebé no se’l veu. Això vol dir que al Vallès Oriental no li estem dient a la Generalitat que també hi som, també som catalans, tenim hotels, tenim llocs de feina…

La declaració de la Roca com a municipi turístic pot ser positiva?
Ho veiem perfecte, el que passa és que fins ara no ens ha afectat de manera directa. És un dels molts temes a treballar. És una oportunitat.

I la compra de Sant Miquel del Fai per part de la Diputació com la veuen?
Si és per rescatar una destinació turística, que no es faci malbé, salvar llocs de feina… em sembla bé sempre i quan estigui suportat per una estratègia. Sense estratègia, seran diners públics que no serviran de gaire cosa.

I com veuen la taxa? Vostè deia en la presentació que els han obligat a fer de recaptadors d’impostos.
Som recaptadors i sabem que molts d’aquests diners s’inverteixen a Barcelona. Sabem que hi ha diners que han servit per salvar el Circuit de Barcelona-Catalunya, la qual cosa és bona, però no sabem res més. Sí que sabem que hi ha ajuntaments, en aquest cas petits, que amb la taxa no promocionen el turisme i fan coses que no tocaria.

Quin percentatge del total de clients vénen del circuit?
En aquests moments, un 25% de la facturació a tot l’entorn del circuit: Montmeló, Granollers, Vallromanes, Vilanova, Mollet, la Garriga… Hi ha una raó i és el preu. Els equips de F1 paguen un preu que no paga ningú al Vallès.

Vostè també parlava d’esdeveniments per als quals l’associació diu que posa a disposició els llits que calguin. I parlava de la Granollers Cup.
Ho vaig dir perquè sé que la Granollers Cup vol créixer. Hi ha equips que dormen a escoles i n’hi ha que dormen en hotels. El que plantejo és això: si hem de créixer, creixem i enviem gent a Mollet, a la Garriga… Granollers ha de fer de capital. El que fa Barcelona, nosaltres ho hem de fer al Vallès.

I l’Open Night?
Nosaltres vam ser un dels promotors. És una cosa que no s’ha de deixar de fer. És cert que hem d’anar millorant la qualitat. Aquí hi ha molts actors, com els restauradors i sobretot el comerç. Ens ha servit per tenir bona relació i veure que junts podem fer coses.

I pel que fa al perfil del client? És cert que en vénen més de països no habituals, com russos, xinesos…?
Sí, es nota que hi ha moviment i que no són francesos, són gent que ve de l’Àsia.

El sector hoteler a la comarca s’ha aprimat durant els anys de crisi?
Potser no d’una manera exagerada com en altres sectors. Hem resistit, però això ha de començar a millorar i per això neix l’associació.

Quina seria l’ocupació òptima?
No podem dir que farem un 80% com a Barcelona perquè seria mentida. Un objectiu a cinc anys seria arribar al 60%. Aquest és l’objectiu, i hi podríem arribar amb esforç. Hem de portar clients nous, negocis, fires, congressos, que els ajuntaments apostin per esdeveniments esportius, que el circuit de Catalunya s’animi.

Comentaris

Els comentaris estan tancats.

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.