L’automoció perd un miler de treballadors des de l’inici de la crisi

Valeo i Autoliv, dues empreses amenaçades de tancament, no són una excepció en el sector d’automoció de la comarca. Des de 2008 la indústria de components ha perdut un miler de llocs de treball (un terç del total del sector).

El 9 Nou
28/10/2015

El sector de fabricants i components d’automoció ha perdut un terç de la seva afiliació a la Seguretat Social des que va començar la crisi.

Les dades de l’Institut Nacional de la Seguretat Social referides a empreses vinculades a aquests sectors (que ha facilitat l’Observatori-Centre d’Estudis del Vallès Oriental) revelen que l’actual cicle recessiu va començar amb aproximadament 3.400 assalariats en les empreses del sector. El tercer trimestre de 2015, les firmes vinculades a la fabricació d’automòbils i els seus components havien reduït l’afiliació fins a 2.260 assalariats, que treballen en 62 empreses.

Les dades revelen fins a quin punt ha impactat la reducció del consum de vehicles en el període de crisi i fins a quin punt també la progressiva represa del mercat (molt influïda pels plans de suport del govern) només ha incidit relativament en una recuperació del terreny perdut en el teixit industrial d’aquest sector, de gran potència al Vallès Oriental per la grandària de les empreses implicades.

A principi de 2008, el sector d’automoció representava un 7,8% del total de població assalariada a la indústria a la comarca. Passat el període de crisi, el pes del sector ha baixat fins al 6,8%. El motiu és que en els exercicis de més pèrdua d’ocupació industrial, l’automoció va tenir resultats encara pitjors. Han incidit amb força en aquesta reducció alguns tancaments sonats, que arrenquen fins i tot abans del període de crisi (amb el fabricant de vàlvules de Montornès Eaton Livia, el 2006) i que, abans de culminar amb els tancaments anunciats a Valeo a Martorelles i Autoliv Kle a Granollers, van deixar pel camí empreses –en aquest cas vinculada al sector de la motocicleta– com Showa i Derbi a Martorelles.

La reducció en el nombre d’assalariats en el sector de components va ser del 16,3% l’any 2009, el de crisi més intensa per aquest sector. Els descensos van ser constants fins que, el 2014 es produeix el primer creixement en nombre d’assalariats entre els fabricants de components, però el tancament definitiu de Derbi va deixar el global amb el punt més baix d’assalariats en l’àmbit de fabricació de vehicles.

A partir d’aquest 2015 la majoria de subsectors vinculats a l’automoció estan experimentant un creixement en el nombre d’ocupats que, en alguns segments de producció arriba a superar la recuperació que es produeix en tot el sector industrial. Serà, però, un miratge si s’acaben confirmant abans que acabi l’any tres tancaments d’empreses pendents: el de la planta d’Inteva a Santa Maria de Palautordera –ja confirmat– i els que hi ha en negociació a Valeo i a Autoliv. En aquests últims casos, i si es confirmessin els tancaments, les sortides de treballadors s’anirien produint progressivament al llarg de l’any vinent.

Les dificultats del sector en els últims anys també s’han vist reflectides en les dades d’expedients de regulació que té registrades el Departament d’Empresa i Ocupació. Des de 2008, només via ERO, el sector ha perdut 600 llocs de treball

INCIATIVES DE REACTIVACIÓ

Malgrat les dificultats que es reflecteixen en les grans xifres d’ocupació, el sector treballa en propostes que permetin reactivar el sector. Fa dos anys es va constituir el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya, a través de la qual es vehiculen les propostes per millorar la situació que presenta el sector. Les xifres que mostra aquesta entitat per a l’àmbit català són més optimistes que les que reflecteixen les grans estadístiques. “La indústria de l’automoció és dura, és competitiva, però no està en crisi”, assenyala el president de l’entitat, Vicenç Aguilera, que va participar en una presentació del clúster als empresaris del Vallès Oriental. “És un sector ple d’oportunitats i aquest és un territori bo per invertir”. El sector mou 14.000 milions d’euros anuals i representa un terç de la indústria catalana i un 7% del seu PIB. A Catalunya, es fabrica un de cada quatre vehicles que es fan a l’Estat i s’exporta un 65% de la producció. El clúster treballa per aconseguir que hi hagi més compres entre proveïdors catalans.

LA PREGUNTA

Qui és favorit a les eleccions presidencials dels EUA?

En aquesta enquesta han votat 561 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't